Investeren station Amsterdam-Zuid rendabel

donderdag 28 februari 2013
timer 2 min
Stations vormen een essentieel onderdeel van de openbaarvervoerinfrastructuur. Het is de plek waar grote groepen reizigersstromen samenkomen en de locatie waar reizigers hun wachttijd doorbrengen. Hoewel de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) inmiddels voor alle OV-modaliteiten is ingezet, blijven stations nog vaak buiten beschouwing.

Investeren station Amsterdam-Zuid rendabel

Onterecht


Dit is onterecht, stelt Decisio, want een prettige omgeving om in te verblijven, en waar reizigers snel van A naar B kunnen komen zonder anderen te hinderen, is van grote waarde. Decisio voerde onlangs een MKBA uit voor het project Zuidasdok te Amsterdam.

Sterke toename aantal reizigers verwacht


Het station Amsterdam Zuid krijgt de komende jaren te maken met een aanzienlijke toename in reizigers. Door aanlanding van de Hanzelijn, de Noord-Zuidlijn, het Programma Hoogfrequent Spoor, de Amstelveenlijn en eventueel de Fyra naar Rotterdam en Breda, zal het aantal in-, uit- en overstappers van trein, tram, bus en metro van een krappe 100.000 nu, naar ruim 300.000 in 2030 stijgen.

Investeringen in station Amsterdam Zuid


Het huidige station, ontworpen in een tijd dat nog geen 10.000 treinreizigers per dag in- en uitstapten, zal uit zijn voegen barsten. Overvolle perrons, opstoppingen bij (rol)trappen en ov-chippoortjes en drukte in de station gangen zullen volgen. Het station is daarom een belangrijk onderdeel van het project Zuidasdok, waarin ook de A10 verbreed en (deels) een tunnel wordt. Doordat de A10 onder de grond gaat, ontstaat ruimte op het ingeklemde station voor bredere gangen en perrons, meer (rol)trappen, extra uitgangen, tram- en bus perrons die 150 meter dichterbij het trein-/metrostation komen te liggen en meer voorzieningen. De vraag rijst nu: levert de investering in de verbetering meer op dan hij kost?

Investeringen renderen


Uit de KBA, waarin de loop-, wachttijden en het comfort van reizigers op station Amsterdam Zuid zijn gewaardeerd, blijkt dat de investeringen, met een verwachte baten/kostenverhouding van 1,2, een positief rendement opleveren. Daarnaast heeft de KBA een rol gespeeld in het ontwerpproces, waarbij keuzes gemaakt worden in de aanleg van een extra tunnel en de locatie van de bus- en tramperrons. De kwaliteit van stations is dus een belangrijk onderdeel van het totale investeringspakket in bereikbaarheidsmaatregelen. De KBA kan daarbij een nuttige rol vervullen in de beoordeling en het ontwerpproces.

Meer informatie: Menno de Pater (m.depater@decisio.nl)