Is er leven zonder een eigen auto?

donderdag 15 augustus 2013
timer 3 min
Het autobezit in Nederland neemt af in de leeftijdsgroep 18 – 40. De grootste afname is te zien bij jongeren onder de 26. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. 

Is er leven zonder een eigen auto?

Internationale trend


Nederland volgt hierbij de internationale trend van andere westerse landen om ons heen. In Engeland, Duitsland, Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Australië, Japan, VS, Canada en Vlaanderen is autobezit ook dalende. Klik hier voor het artikel van het CBS

Trek naar de steden


Een groot deel van deze verminderde groei is te wijten aan de economische crisis. Maar volgens Bert Van Wee, Hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, is er meer aan de hand. “De trend van verminderd autobezit is ingezet in 2005-2006. De economische crisis begon in 2008.” De sterke daling onder jongeren komt volgens Van Wee omdat meer jongeren naar de steden trekken. Hier hebben ze minder behoefte aan een auto. In de stad ligt een goed openbaarvervoersnetwerk en veel plaatsen zijn goed te voet of per fiets te bereiken.

Trendbreuk


Daarnaast spreekt hij over een trendbreuk. De auto zou mogelijk niet meer het statussymbool zijn dat het vroeger was. “Wellicht valt er weinig status aan een auto te ontlenen nu iedereen er één voor de deur heeft staan.” Deze verklaring komt in diverse publicaties naar voren, maar is overigens nog niet hard gemaakt in Nederland. Hoewel het vooralsnog een kleine rol inneemt, ziet Van Wee stijgend gebruik van juist huurauto´s en deelauto´s als Greenwheels of Wheels4all, als indicatie van een afnemend belang van de auto als statussymbool.

Trendsetter


Jeroen haringman is opgegroeid op de achterbank van de auto van zijn ouders. Maar acht jaar geleden deed hij zijn auto de deur uit. Hij is dus één van de trendsetters die de auto al voor de crisis achter zich hebben gelaten. “Ik woonde in het centrum van Hilversum en had mijn auto voor de deur van mijn ouders geparkeerd omdat ik moest wachten op een parkeervergunning. Om bij mijn auto te komen moest ik eerst een stukje fietsen. Het kwam erop neer dat ik in realiteit de auto steeds minder gebruikte tot het punt dat het goedkoper was om hem helemaal weg te doen.”

Met de trein


“Mijn vrouw en ik gaan met de trein naar ons werk. En daarnaast lopen en fietsen we veel.” Maar Haringman ziet wel in dat er situaties zijn waar het handig is om een auto te hebben. “We hebben een aantal vrienden in landelijke gebieden wonen waar je moeilijk zonder auto komt. Of wanneer we met vakantie gaan naar het buitenland. Voor deze gevallen kan Haringman de tweede auto van zijn schoonouders lenen. “Maar als dat niet zou zijn had ik zeker een auto gehuurd.”

En wat is volgens u de belangrijkste verklaring voor het afnemende autobezit? Deel uw mening!

Auteur: Ross Callander