Kabinet kiest voor Europees treinbeveiligingssysteem

maandag 14 april 2014
timer 3 min
Het Nederlandse spoor en de treinen worden voorzien van het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). De bestaande treinbeveiliging wordt daarmee vervangen en verbeterd. Het systeem moet in 2022 in alle treinen zijn ingebouwd. In 2030 moeten de drukst bereden spoorlijnen van ERTMS zijn voorzien. De ministerraad heeft hiermee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu. Tot en met 2028 is 2,5 miljard euro beschikbaar voor de inbouw en het onderhoud van dit beveiligingssysteem.

ERTMS

Met ERTMS hebben treinen speciale apparatuur aan boord die automatisch communiceert met het spoor en de verkeersleiding. Zo ziet de machinist op zijn scherm hoe hard hij op een bepaald traject mag rijden. Ook grijpt ERTMS in door de snelheid van een trein aan te passen of deze tot stilstand te brengen. Voorwaarde is dat zowel de trein als het spoor zijn uitgerust met ERTMS.

 

Invoering op drukst bereden spoorlijnen

De meerwaarde van het Europese beveiligingssysteem is het grootst op de drukst bereden spoorlijnen, omdat daar de meeste reizigers en goederen worden vervoerd. Daarom kiest het kabinet voor invoering van ERTMS op grote delen van het spoor in de Randstad en op spoorlijnen richting Arnhem, Almelo en Vlissingen (zie kaartje). Hiermee worden ook de internationale (goederen)spoorlijnen van het systeem voorzien. Treinen kunnen dan eenvoudig van land naar land rijden zonder van veiligheidssysteem te wisselen. In Nederland zijn de Betuweroute, HSL, Hanzelijn en het spoor tussen Amsterdam en Utrecht al voorzien van ERTMS. Ook is ongeveer 20% van de treinen uitgerust met het systeem. De komende jaren worden alle treinen omgebouwd, zodat deze flexibel kunnen worden ingezet op het spoor dat van ERTMS is voorzien.

 

Keuze voor bewezen technologie

ERTMS verbetert de veiligheid, maakt het mogelijk de landsgrens gemakkelijker te passeren en met hogere snelheden te rijden, bijvoorbeeld op de Hanzelijn. Het kabinet kiest voor de invoering van ERTMS level 2. De technologie van deze variant van het beveiligingssysteem is elders in Europa al beproefd, zoals in Zwitserland, Duitsland, Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. Bovendien maakt level 2 het mogelijk de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten.

 

Veiligheid op korte termijn omhoog

Met het besluit wordt uitvoering gegeven aan het regeerakkoord. Hierin is vastgelegd dat ERTMS vanaf 2016 gefaseerd wordt ingevoerd. De invoering duurt minimaal 10 jaar. Zorgvuldigheid bij de invoering van ERTMS gaat boven tempo, benadrukt staatssecretaris Mansveld. Daarom is eind 2013 besloten om alle seinen in Nederland die nog niet zijn voorzien van het beveiligingssysteem ATB-Verbeterde versie (ATB-Vv) hier alsnog mee uit te rusten, met uitzondering van die trajecten waar op korte termijn volledig onder ERTMS gereden kan worden. Met ATB-Vv komen treinen ook automatisch tot stilstand wanneer ze langzamer dan 40 km/u rijden als ze een rood sein dreigen te passeren. Op deze wijze wordt de veiligheid op het spoor op korte termijn verder verbeterd.

 

Meer informatie >>

ERTMS

Lees verder

Gaan reizigers zich ‘goed’ gedragen?

25 mei om 12:10 uur
Bij het opschalen van het ov wordt uitgegaan van `goed´, ´redelijk´ of ´verstandig´ gedrag van de reizigers. Maar…
Lees verder »

26 mei: gratis webinar ’Stations en 1,5 meter afstand, kwestie van goed gedrag?’

19 mei om 14:52 uur
Hoe kunnen reizigers in stationsgebieden op een veilige en verantwoorde wijze 1,5 meter afstand bewaren? OV-…
Lees verder »

NS helpt bij productie medische noodapparatuur

21 apr om 10:47 uur
Om ziekenhuizen in deze tijden te helpen, beginnen de Nederlandse Spoorwegen (NS) met de productie van 80…
Lees verder »

Renovatie Schipholtunnel vindt deze week plaats

30 mrt om 11:09 uur
Vanwege de uitgedunde dienstregeling, vervangen ProRail en Strukton Rail 7,3 km aan spoorstaven, in de week van 30…
Lees verder »

Stalling in Leiden biedt plaats aan 4800 fietsers

19 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Leiden is 4800 fietsparkeerplekken rijker. In de fietsenstalling onder het nieuwe Lorentz-gebouw kan iedere dag…
Lees verder »

Touringcarbranche komt tot stilstand

17 mrt om 01:00 uurtimer2 min
"Het is een totale ramp,”' zegt Theo Vegter, voorzitter van Busvervoer Nederland. De werkgeversorganisatie schat…
Lees verder »

Groningen test automatisch bestuurde treinen

17 feb om 01:00 uurtimer2 min
Arriva-treinen in de provincie Groningen hebben afgelopen week de eerste testritten met automatisch bestuurde…
Lees verder »

Meer en afwijkende fietsenstallingen op Rotterdam Centraal

11 feb om 01:00 uurtimer2 min
Station Rotterdam Centraal krijgt er 1750 fietsparkeerplekken bij. In de kelderstalling maken 350 parkeerplekken…
Lees verder »