Legio kansen voor het "ommetje"

maandag 18 november 2019
timer 2 min
Een luchtje scheppen, de benen strekken, weg van huis om even 'adem te kunnen halen'. Er zijn veel redenen waarom mensen graag een 'ommetje', een korte wandeling (circa 1-4 km) vanuit de eigen woning maken. Maar dan moet er wél een aantrekkelijke route zijn. En die is er lang niet altijd. Voor je het weet loop je langs drukke autostraten, voorbij eentonige huizenblokken of saaie kantoren. Er is geen lol aan en mensen geven het dan snel op. Er zijn gelukkig legio kansen om in Nederland mooie ommetjes te maken. In een reeks artikelen in Verkeer in Beeld laten we deze kansen zien. In deze aflevering: water.

Foto hierboven: Geen ruimte om langs het water te wandelen (Nieuwe Gracht, Haarlem)


Door Kyra Kuitert & Rosemarie Maas, Bureau KM

Nederland waterland: door dorpen en steden stromen rivieren en kanalen en er zijn plassen en meren. Die vormen in potentie ‘ideale’ ommetjes. Maar wat zien we in de praktijk? Vaak staan er geparkeerde auto’s of een rij bomen langs dat water. Het voetpad houdt opeens op, zodat je over de straat verder moet. Blijkbaar wordt het voor bewoners zo belangrijke ommetje nogal eens vergeten.

Ommetjes

Wat zijn kenmerken van zo’n ommetje? In de eerste plaats gaat het om ononderbroken voetpaden langs het water. Een goed ommetje betekent ook dat mensen een ‘rondje’ kunnen lopen. Dezelfde route teruglopen is saai, dus grote kans dat mensen alsnog de route niet gebruiken. Heb je het geluk van de aanwezigheid van een vestinggracht, plas of meer in je stad of dorp? Zorg dat je daar helemaal omheen kunt wandelen. Realiseer bij een route langs kanaal of rivier voetpaden aan beide zijden van het water, zodat je aan de ene kant heen kunt lopen en (via de volgende brug) aan de andere kant terug. Lukt dat niet, creëer dan een route ‘terug’ langs mooie architectuur of groen. Pas na de keuze van de aantrekkelijke route(s) komt de inrichting. Daarover een volgende keer.

Ontbrekende schakel van een mooie en veilige rondwandeling langs de vestinggracht (Woerden)

Over de auteurs

Kyra en Rosemarie schreven ‘Prettige Plekken, Handboek Mens & Openbare Ruimte
www.prettigeplekken.nl
Meer informatie over het ommetje? www.bureaukm.nl/ommetje-1.html


Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 5, november 2019. 

Lees verder

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »

Minister Van Nieuwenhuizen tekent Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

18 nov 2020
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van…
Lees verder »