"Maak samenhangend spoornet in Benelux"

woensdag 29 oktober 2014
timer 5 min
Het Comité Nieuwe Benelux (CNB) heeft een voorstel gelanceerd voor een samenhangend treinennet in de Benelux, zo meldt OV Magazine. Het spoor en de treintarieven in de drie landen sluiten slecht op elkaar aan. Dat kan beter, vindt het CNB, een onafhankelijke organisatie die zich sinds de oprichting in 2005 hard maakte voor verlenging van het Beneluxverdrag uit 1958. Het verdrag liep in 2010 af. Hoewel het Nederlandse parlement weinig enthousiast was over de 'overbodige' Benelux, is op 3 februari 2012 toch een nieuw verdrag in werking getreden.

In een notitie doet het CNB-bestuur het voorstel om een hoofdnet van spoorverbindingen in de Benelux samen te stellen, gebruikmakend van bestaande infrastructuur. Nieuw spoor hoeft dus niet te worden aangelegd. De enige extra investering is de versnelde invoering van de Europese beveiliging Ertms. Volgens het CNB komt het spoorplan in aanmerking voor Europese subsidie.

 

Gent–Terneuzen–Middelburg/Goes

Grensoverschrijdende treinverbindingen zijn er al tussen Roosendaal en Antwerpen en tussen Maastricht en Luik. Het CNB stelt een nieuwe reizigersverbinding voor over de goederenspoorlijn tussen Gent en Terneuzen. Een trein kan beide steden en de tussengelegen dorpen aanzienlijk sneller bedienen dan de bestaande bussen. Vanaf Terneuzen kunnen dan aansluitende snelbussen door de Westerscheldetunnel naar Goes en Middelburg.

 

Eindhoven–Mechelen–Brussel

Een andere nieuwe spoorverbinding is Eindhoven–Mechelen–Brussel. De bedrijven in Eindhoven trekken dagelijks veel forenzen uit Belgisch Limburg. De Technische Universiteit van Eindhoven onderhoudt nauwe contacten met de Katholieke Universiteit van Leuven. Op korte termijn volstaat de spoorverbinding Mechelen–Lier–Herentals–Neerpelt. De reizigers die van Eindhoven naar Leuven gaan moeten dan in Mechelen overstappen.

 

Het traject Weert–Herentals is niet geëlektrificeerd, waardoor er aanvankelijk dieseltreinen moeten rijden. Die worden waarschijnlijk niet toegelaten in de Brusselse noord-zuidtunnel. In dat geval wordt station Brussel Noord het begin- en eindpunt. Op langere termijn zou er een betere spoorverbinding moeten komen tussen Eindhoven, oostelijk Vlaanderen, Leuven en Brussel.

 

Lille–Gent–Antwerpen

Het doortrekken van de Intercityverbinding Lille–Gent–Antwerpen naar Roosendaal is interessant voor reizigers uit Zeeland, Zuid-Holland-Zuid en Westelijk Noord-Brabant, die een snelle verbinding willen met bestemmingen in de provincies Antwerpen, Oost- en West-Vlaanderen en Vlaams Brabant. Het station van Roosendaal moet ervoor worden omgebouwd. De vervoervraag is er groot genoeg voor, verwacht het CNB.

 

Korting

Behalve de spoorlijnen, moeten de spoorwegdirecties ook de tarieven op elkaar afstemmen, vindt het CNB. Reizigers mogen niet langer geconfronteerd worden met verschillende kortingsregelingen buiten de spits. In België duurt de spits tot 8.00 uur ‘s morgens. In Nederland tot 9.00 uur. Bovendien is er in Nederland nog een middagspits tussen 16.00 en 18.30 uur. Voor ouderen die met korting reizen is de leeftijdsgrens in Nederland 65 jaar; in België en Luxemburg 60 jaar. NS houdt zich voor internationale reizen al aan de Europese standaard van 60 jaar, en zou daar in Nederland ook toe over kunnen gaan. In België en Luxemburg kunnen leerplichtige kinderen en studenten tot hun 27e jaar gratis reizen. Nederland kent de Studentenkaart met gratis reizen in het weekend of door de week. Deze regelingen moeten worden gelijkgetrokken zodat jongeren makkelijker in het buurland kunnen studeren, aldus het CNB.


Eerst bestaande verbindingen verbeteren

Joep Dickhaut van Movinnio zou beginnen met het verbeteren van de bestaande verbindingen, inclusief de verbinding van Amsterdam via Heerlen naar Aken. "Er bestaat daar een zogenoemde Euregio, maar kennelijk zijn de verbindingsideeën niet zo makkelijk uit te voeren als we geneigd zijn te denken. Denk aan links en rechts rijden van de treinen, bovenleidingsspanning, beveiligingssysteem. En niet te vergeten de taal- en cultuurgrenzen. Moeten de spoorwegen dan de verplichting krijgen of moet de markt zijn werk gaan doen met IC-busdiensten?"

 

Movinnio Adviseur Robert Jan Roos vult aan: "Heel goed dat de discussie over het verbeteren van het grensoverschrijdend openbaar vervoer gevoerd blijft. Het gaat niet aleen over de BeNeLux, maar ook over de verbindingen naar Duitsland. Zelf ben ik voorstander om eerst de voor de hand liggende verbindingen te omarmen. Na de heropening van Enschede - Gronau (nu een 30-minuten dienst met 2 doorgaande uurdiensten richting naar Dordmund/Munster) zijn de verbindingen Groningen - Leer - (Bremen), Hengelo - Badbentheim (GrenslandExpress), Arnhem - Emmerich, Limburg - Aachen en Maastricht - Liège - Brussel (MaastrichtBrusselExpress) onderzocht en uitgeprobeerd. Gevolg is dat richting Duitsland er in 2017 3 nieuwe 60-minuten diensten gaan komen (Arnhem - Oberhausen - en verder, Hengelo - Rheine - en verder) en Maastricht - Heerlen - Aachen). Daarnaast zijn door de provincies Limburg en Noord-Brabant (samen met anderen overheden) studies gestart naar het introduceren van Intercity verbindingen Eindhoven - Breda - Antwerpen - (Brussel), Eindhoven - Heerlen - Aachen, Eindhoven - Venlo - Dusseldorf en (Limburg) - Maastricht - Liège - (Brussel). Op Roosendaal - België zijn gedurende de laatste jaren al veel innitiatieven genomen, zoals naast de oude Benelux de introductie van de intercity Roosendaal - Antwerpen - Brugge - Lille. Deze uurdienst, waardoor Roosendaal een 30-minuten Intercity verbinding had met Antwerpen, trok veel te weinig reizigers en moest om financiele redenen na een aantal jaren opgeheven worden. Zelf ben ik een groot voorstander om eerst de 4-tal nieuwe verbindingen succesvol in de markt te zetten en vanuit dat succes door te pakken. Dus alle pijlen richten op Groningen - Oldenburg, Hengelo - Rheine, Arnhem - Oberhousen en Maastricht - Heerlen - Aachen. Eindhoven - Antwerpen snel te starten gevolgd door de verbeterde dienst Limburg - Liège.

 

Bron: OV Magazine