Met deze app steken voetgangers veilig over

donderdag 11 mei 2017
timer 2 min
Op 9 mei is gemeente Tilburg een proef gestart met de CrossWalk: een app bedoeld om mensen te helpen veilig over te steken. Dit is de eerste voetgangersapp in Nederland. De proef in Tilburg duurt drie maanden. “Als de app het effect genereert dat wij beogen, dan blijft 'ie op locatie en onderzoeken we of we kunnen uitbreiden binnen Tilburg”, aldus wethouder Mario Jacobs.

Gemeente Tilburg krijgt vaak klachten van inwoners die slecht ter been zijn, dat verkeerslichten te kort op groen staan. “Via de app krijgt het verkeerslicht door dat er iemand in de buurt is en hoeveel tijd die nodig heeft om over te steken. Op basis daarvan bepaalt de app hoe lang het licht op groen blijft staan”, zo staat op de website van de gemeente te lezen over de werking van de app.

 

Met de CrossWalk kan het geluid van ratelklikkers uitgeschakeld worden, wat geluidsoverlast tegen kan gaan. Alleen wanneer het verkeerslicht blinde of slechtziende voetgangers signaleert, wordt het geluid weer ingeschakeld.

Voetganger centraal

Dit innovatieve systeem van gemeente Tilburg past binnen de Mobiliteitsaanpak 2040 van de gemeente. ”Vroeger dachten we vanuit het asfalt, nu vanuit de gebruikers. Dus ook vanuit doelgroepen, zoals ouderen”, verklaart de mobiliteitswethouder.

 

“De voetganger is in het mobiliteitsdenken vaak een ondergeschoven kindje. Maar uiteindelijk is iedere verkeersdeelnemer in de first and last mile voetganger”, gaat Jacobs verder. Het kan voor de mobiliteit van de toekomst lonen om de focus op lopen te leggen. Tijdens het evenement ‘Lopen Loont’ op 4 juli in Rotterdam wordt de voetganger ook centraal gesteld.

Ook meer aandacht naar fietsen

Dat Tilburg sowieso meer aandacht wil schenken aan langzaam vervoer, blijkt ook uit het gastheerschap van de gemeente voor het Nationaal Fietscongres op 20 en 21 september. In diezelfde week wordt gevierd dat de fiets 100 jaar bestaat.

Tilburg is de eerste gemeente waar de proef met de voetgangersapp start.

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »