Mobiliteit kun je niet los zien van welzijn

dinsdag 25 februari 2020
timer 4 min
Gertjan Hanckmann van advies- ingenieurs- en ontwerpbureau Kragten voorspelt een koppeling tussen mobiliteit en welzijn. “Mobiliteit kun je niet los zien van welzijn, denk bijvoorbeeld aan vervoersarmoede, en de invloed van mobiliteit op gezondheid. Wat dat betreft zitten we samen aan tafel met de gezondheidsbranche.”

Door Marcel Slofstra

 

 “De trend dat we mobiliteit en welzijn aan elkaar koppelen zal doorzetten, ook in 2020.” Als voorbeeld noemt Hanckmann dat Kragten al jaren bezig is met het stimuleren van sport- en beweeg beleid in de openbare ruimte. “Denk bijvoorbeeld aan de Skills Garden, in Almere Haven.” De Skills Garden is een bijzonder concept, dat hardware in de vorm van een compleet ingericht sport- en beweegpark koppelt aan software in de vorm van een achterliggend beweegmodel met bijbehorende opgeleide instructeurs en coaches. Kragten zet zich ook al jaren in op gebied van actieve mobiliteit om zo het lopen en fietsen te stimuleren. Hoe kunnen we de kennis van deze twee vakgebieden (die het zelfde doel hebben) nu combineren.


“Mobiliteit kan ook leuk zijn, we kunnen leuke routes aanleggen met uitdagingen die anders zijn dan simpelweg ‘vlakke mobiliteit’. Denk bijvoorbeeld aan verschillende routes met kleurcodes, net als de skipiste.” Jongeren die behoefte hebben aan een uitdaging kunnen dan bijvoorbeeld kiezen voor de ‘zwarte’ route, terwijl mensen die vooral vlot van A naar B willen kunnen kiezen voor een eenvoudigere rode of blauwe route om op hun bestemming te komen. Maar ook voor ouderen hoeft niet alles altijd vlak te zijn. Zo helpen diverse soorten ondergrond ouderen om een betere balans te vinden in hun evenwicht.  Kragten gaat de komende verder met routes aan doelgroepen te koppelen met de kennis en ervaring van zowel mobiliteit als sport en bewegen.

Deelauto’s

Hanckmann ziet ook een trend naar meer acceptatie van alternatieve vormen van vervoer, zoals deelauto’s. Ook op plaatsen waar dat niet voor de hand ligt, zoals in het buitengebied. “Soms klopt de gedachte die je vooraf hebt ook niet”, zegt Hanckmann. “We gaan er bijvoorbeeld al snel vanuit dat deelauto’s in landelijk gebied niet werken, niet in de kleine kernen. Toch blijkt uit verschillende projecten dat deelauto’s juist ook in deze kleine kernen uitstekend werken, niet alleen als vervanging van de eigen auto maar ook als flexibele aanvulling op het (ontbrekende) ov. Daar zijn deelauto’s niet alleen voor de yuppen, en het is goed ons dan ook niet alleen op stedelijk gebied te richten.” Kragten is betrokken bij een pilot met deelauto’s. “De deelauto’s zijn in eerste instantie voor personeel van deelnemende gemeenten maar we willen de pilot uiteindelijk uitbreiden naar inwoners en bedrijven. Ook diverse andere pilots wijzen op de verandering in de acceptatie en behoefte voor de deelauto.

Verleiden tot gedragsverandering 

Kragten houdt zich veel bezig met inzicht in mobiliteitsmanagement en stelt het belang van de gebruiker centraal. Een goed voorbeeld is Venlo, in opdracht van de gemeente. De vraag was ‘hoe verleiden we de gebruiker tot gedragsverandering omtrent het parkeergedrag?’. De standaard verkeerskundige oplossingen werkten niet. “We zien echt dat we eerst onze gebruikers moeten leren kennen.” Kragten zet dan ook met name diverse marketing- en gedragstechnieken in om de eigenschappen van de diverse doelgroepen te achterhalen. Daarna richten we ons pas op de in te zetten maatregelen.  Zonder dit inzicht bereiken we onze gebruikers niet en zal ook de gewenste gedragsverandering niet optreden.

2020: Verkeersveiligheid

Aandacht voor verkeersveiligheid is een belangrijke trend, er wordt wel veel geroepen maar het is vaak niet duidelijk wie nu echt actie onderneemt, ook al hebben gemeenten wel handvatten zoals het SPV 2030. “Maar wie gaat er mee aan de slag?”. Volgend jaar wil Kragten mini-symposia organiseren voor raadsleden. Daarbij gaat het om verkeersveiligheid, dat staat echt centraal. “Het gaat er nu om dat duidelijk is wie de verantwoordelijkheid oppakt.” En dan beginnen wij graag bij degene die de beslissingen neemt bij een gemeente.

 

Dit artikel verscheen in Trends 2020, een extra uitgave van Verkeer in Beeld, OV-Magazine, Parkeer24 en Verkeerskunde.

 

 

Lees verder

Corona-update: Busvervoer Nederland vreest faillissementen

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

VVN stelt verkeersexamen uit

23 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Veilig Verkeer Nederland stelt het verkeersexamen uit. Het examen was gepland op 30 maart, 31 maart en 2 april.…
Lees verder »

Intertraffic 2020 verplaatst naar 2021

17 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De tweejaarlijkse internationale mobiliteitsbeurs Intertraffic is verplaatst van maart 2020 naar 23-26 maart 2021…
Lees verder »

Een digitale collega voor verkeersveiligheid

10 mrt om 01:00 uurtimer4 min
Verkeersveiligheid staat weer hoog op de agenda en de hoeveelheid data groeit zo snel dat wij zelf al spreken over…
Lees verder »

Adviseur Verkeer

4 mrt om 01:00 uurtimer5 min
Ben jij specialist op het gebied van verkeer en zoek je een uitdagende functie waarbij je een bijdrage levert aan…
Lees verder »

Diesel vooral populair onder Friezen

26 feb om 01:00 uurtimer2 min
Bijna een kwart van de personenwagens in Friesland rijdt op diesel, blijkt uit onderzoek van Independer. Hybride…
Lees verder »

Groningen concretiseert plannen schonere stadslogistiek

25 feb om 01:00 uurtimer2 min
De gemeenteraad van Groningen neemt concrete maatregelen om de stadslogistiek verder te verduurzamen. De…
Lees verder »