Movinnio speelt in 2015 Collectief Vervoer in de kijker

woensdag 29 oktober 2014
timer 3 min
In 2015 staat het jaarthema Collectief Vervoer bij Movinnio volop in de schijnwerpers. Movinnio vindt dat collectief vervoer in zijn algemeenheid duurzamer, goedkoper en efficiënter kan. Daarom gaat ze het thema benaderen vanuit de centrumfunctie, met een duidelijke link naar het vorige jaarthema Integrale Mobiliteit. Dit moet concreet leiden tot kennis en inzicht in problemen en oplossingen in andere steden, ook buiten Nederland. Maar ook tot een aantal praktische toepassingen, waarmee in 2015 mogelijk al proeven gedaan kunnen worden. En Movinnio tracht de auto-industrie en de spoorweg-industrie dichter bij elkaar te brengen.

Innovaties komen niet van de grond

Op het gebied van collectief vervoer zijn buiten de gevestigde orde om veel innovatieve ideeën, maar ze komen niet daadwerkelijk van de grond, vindt Movinnio. Er worden bijvoorbeeld pilots gedaan met platooning, maar waarom duurt het zo lang? Er zit veel stroperigheid in de regelgeving. “Het idee overheerst dat OV per definitie duurzamer is dan particulier individueel vervoer, maar een lege bus is niet duurzaam”, aldus Joep Dickhaut. “Een hogere bezettingsgraad is te realiseren door rationalisering, bijvoorbeeld middels de gestrekte lijnvoering. Bij rationalisering van het OV zou geld een rol moeten spelen, waarbij de overheid een zo weinig mogelijk verstorende factor is. Maar ook duurzaamheid en bereikbaarheid van de stadscentra. Stel bijvoorbeeld P+R's open of leg deze aan de randen van (grote) steden aan, waar IC-bussen aansluiting krijgen op het stedelijke en regionale OV netwerk, op de fiets en de auto.” Toepassingen kunnen in de ene stad echter een snelle oplossing zijn, in de andere niet. “Denk aan de bovenleiding loze tram”, schetst Roel van den Bosch, trekker van het Expertteam Collectief Vervoer. “Een proef in Rotterdam of Den Haag zou redelijk snel te realiseren zijn. Alstom heeft zo’n tram al in Frankrijk rijden en is tramleverancier in Rotterdam en Den Haag. Een spoorloze tram zou in Eindhoven weer gemakkelijker te realiseren zijn. Daar rijdt de Phileas. Kortom: vanuit de centrumfunctie geredeneerd zijn meer oplossingen mogelijk. We streven op z’n minst naar een paar quick wins in 2015. Het gaat hierbij misschien niet eens om het genereren van 100 procent nieuwe ideeën, maar om bestaande ideeën en oplossingen op een slimme en innovatieve manier te koppelen aan bestaande problemen in Nederlandse binnensteden.”

 

Movinnio wil innovatie versnellen

Movinnio wil het komende jaar de gevestigde ideeën rond collectief vervoer opschudden, met als doel innovaties te versnellen. Onderwerpen die Movinnio het komende jaar aan de kaak wil stellen zijn:
1. Duurzaamheid van collectief vervoer t.o.v. ander vervoer;
2. De elektrische fiets: de doodsteek voor de bus buiten de steden?
3. Platooning en de zelfrijdende auto;
4. Railloos spoor;
5. Geleid vervoer;
6. Kan collectief OV kostendekkend?
7. De snelwegbus;
8. De ontwikkeling van de elektrische en waterstofbus.

Om de discussie aan te wakkeren worden in 2015 themabijeenkomsten, een jaarcongres en PopUp Sessies o.b.v. de actualiteit georganiseerd. 

 

Moeten we P+R's openstellen voor IC-bussen en laten aansluiten op het stedelijke en regionale OV netwerk, de fiets en auto?