N361 tussen stad en wad moet veiliger

donderdag 3 mei 2018
timer 2 min
De provinciale weg tussen Groningen en Lauwersoog, de N361, gaat op de schop. Rotondes, vakken voor links afslaand verkeer en verkeerspleinen moeten de veiligheid vergroten.

Dit meldt het Dagblad van het NoordenDe provinciale weg loopt dwars door de dorpen Adorp, Sauwerd en Winsum en levert gevaarlijks situaties en ongelukken op. Bovendien moeten inwoners langs de N361 soms lang wachten voor ze de drukke weg op kunnen. Reden de weg de komende jaren flink aan te pakken. 

Vriendelijker

 ''Nu lijkt de weg er alleen voor auto’s te zijn'', citeert de krant Tobias van der Velde, projectleider van de provincie Groningen. ,,Na de reconstructie moeten automobilisten het gevoel hebben dat ze door een dorpscentrum rijden. De weg wordt smaller, vriendelijker en er komt meer groen.'' Een aantal gevaarlijke kruisingen worden afgesloten of verlegd.

Middengeleiders

Alle maatregelen moeten er voor zorgen dat de N361 veiliger wordt. Bij de meeste rotondes komen oversteekplekken voor fietsers via zogeheten middengeleiders. Fietsers kunnen eerst de ene weghelft oversteken, stoppen en dan de andere. 

Concreet willen de provincie Groningen en haar partners bereiken dat:

  • Het totaal aantal ongevallen op de N361 in een periode van vijf jaar na de start van het project daalt met 50% (van 70 ongevallen per jaar naar 35 ongevallen per jaar);
  • Het aantal slachtofferongevallen in een periode van vijf jaar na de start van het project daalt met 50% (van 15 naar 7 slachtofferongevallen per jaar).

Boeren

De provincie Groningen hoopt volgend jaar met de werkzaamheden te beginnen, maar of dat lukt is de vraag. Voor de maatregelen moet grond van zes boeren worden aangekocht. Bovendien komt er een snel 3,5 meter breed fietspad van Groningen naar Winsum, de Fietsroute Plus. Daarvoor wordt met circa twintig boeren (deels dezelfde al voor de N361) onderhandeld.


Lees verder

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »

Van Brienenoordbrug krijgt opknapbeurt

23 jun om 10:16 uur
Vanaf 2025 krijgt de inmiddels verouderde Van Brienenoordbrug een flinke opknapbeurt. De boogbrug richting…
Lees verder »

Sweco levert GeoWeb-software aan Rijkswaterstaat

22 jun om 10:59 uur
Ingenieursadviesbureau Sweco gaat de komende 5,5 jaar GeoWeb-software leveren aan Rijkswaterstaat. Met GeoWeb…
Lees verder »

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

26 mei om 09:33 uur
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te…
Lees verder »

Gratis webinar: Het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving

28 apr om 16:12 uur
Hoe komen we samen tot het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving? Wat spreken we af, met wie, voor wie? Leer…
Lees verder »

Nieuwe rotonde in Scheveningen maakt havengebied beter bereikbaar

30 mrt om 14:59 uurtimer1 min
In Scheveningen is de rotonde op de kruising Westduinweg-Schokkerweg opgeleverd. De rotonde maakt het havengebied…
Lees verder »