Nieuw Brabants ov-systeem kost 1 miljard

dinsdag 10 november 2020

Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen een nieuw ov-concept, De Brainportlijn, ontwikkelen. Hiervoor hebben zij een projectaanvraag ingediend bij het ministerie van IenW voor 1 miljard euro, dat gefinancierd kan worden uit het Nationaal Groeifonds.

De provincie Noord-Brabant, gemeente Eindhoven en Brainport Development zijn de initiatiefnemers van het plan. De Brainportlijn moet alle Brainportcampussen rondom Eindhoven met elkaar en met regionale werklocaties verbinden, en via Eindhoven Centraal ook met nationale en internationale economische centra.

Hoe dan?

In het nieuwe, slimme en emissieloze ov-systeem rijden ‘pods’ van verschillende omvang over vrije rijbanen, langs overstappunten bij uitvalswegen en rond bestaande ov-knopen. Er wordt gebruik gemaakt van sensortechnologie, autonomous driving en van bewezen technologie, zoals platooning. De Brainportlijn kan stapsgewijs worden ingevoerd in de periode tot 2030.

Het systeem verbindt innovatie en testmogelijkheden in het kloppend hart van de kennisintensieve maakindustrie van Nederland en is een economische showcase. Het is bovendien een flexibel systeem, omdat het niet met rails aan een route gebonden is. Daardoor is het makkelijk op en af te schalen.

Nationaal Groeifonds

In september lanceerde het kabinet het Nationaal Groeifonds, een pot met 20 miljard euro die bedoeld is voor de financiering van projecten die een bijdrage leveren aan de versterking van de economische groei van Nederland op de lange termijn.

Lees hier de propositie die de Brainsportregio indiende.

Lees verder

OV-chipkaart vervangt sleutel bij deelfiets NS

11 jan om 13:52 uur
NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets, dat opent met de OV-chipkaart. Station Apeldoorn had op 11…
Lees verder »

‘Vervoerders, saneer je netwerk niet kapot’

15 dec 2020
Als vervoerders teveel bezuinigen op personeel en materieel, rijden ze in het post-coronatijdperk met een gat in…
Lees verder »

Impuls waterstofeconomie Gelderland: 10 waterstofbussen in de Achterhoek/regio Zutphen

25 nov 2020
Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten deel te nemen aan een Europees programma voor stimulering van…
Lees verder »

Waterstof vs. batterij: niet óf óf, maar én én

24 nov 2020
Dieselbussen lijken inmiddels taboe in het Nederlandse ov. Een batterijbus is inmiddels even rendabel als een…
Lees verder »

‘De meerwaarde van EvoBus wordt gezien’

2 nov 2020
Daimler Buses, jarenlang marktleider in de dieselindustrie, wil de elektrische bussenmarkt veroveren. Volgens…
Lees verder »

Van rookpaal naar laadpaal voor e-bikes

27 okt 2020
Vanaf oktober 2020 zijn alle stations in Nederland volledig rookvrij. Dat maakt de huidige rookpalen overbodig.…
Lees verder »

Zero Emissie Conferentie

23 okt 2020
De Nederlandse ov-sector kan trots zijn op de huidige zero emissie busvloot. Maar wat is de volgende stap? Wat…
Lees verder »

RET introduceert drukte-indicator

19 okt 2020
De RET gaat met de drukte-indicator reizigers inzicht geven in actuele en verwachte drukte in het Rotterdamse…
Lees verder »