Nieuw type keerwand voor snellere aanpassing hellingbanen

woensdag 19 juni 2013
timer 2 min
Op veertig perrons op treinstations in heel Nederland worden 62 hellingbanen voor mindervaliden aangepast. Van Ooijen, aannemer in wegenbouw en spoorinfrastructuur neemt deze aanpassing voor zijn rekening.

NIeuw type keerwand voor snellere aanpassing hellingbanen

 

Conform de Europese richtlijn voor vervoer en trans-Europese netwerken moet de hellingshoek van deze hellingbanen worden aangepast van 1 op 16 naar 1 op 20 meter. Dit betekent dat elke hellingbaan met vier meter moet worden verlengd en dat de hellingshoek moet worden verkleind. Zodoende wordt de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mindervaliden bevorderd.

Sneller en efficiënter


Om het werk te versnellen en minder arbeidsintensief te maken, ontwikkelde Van Ooijen in samenwerking met keerwandleverancier Strukton uit Utrecht een nieuw type keerwand met afloop dat op één niveau in de grond kan worden gesteld. John Straathof, projectleider Van Ooijen: "Het grote voordeel zit in de ontgraving: we kunnen nu in één keer een cunet op één niveau ontgraven. Vervolgens plaatsen we de keerwandstukken volgens de gebruikelijke methode met een kraan die over het spoor rijdt. Ook daarbij is er een voordeel: we kunnen alle stukken plaatsen zonder het hijsniveau van de kraan te hoeven aanpassen. Dat werkt veel sneller en efficiënter."

Keerwand met afloop


Een keerwand zorgt voor de stutting van een hellingbaan of perron. Voor het plaatsen van de keerwanden langs zo’n hellingbaan is het gebruikelijk de grond op verschillende niveaus te ontgraven. Een beperkt aantal typen keerwandstuk met afloop wordt daarbij steeds wat dieper in de bodem geplaatst. Van Ooijen en keerwandleverancier Strukton hebben nu een nieuw type keerwand met afloop ontwikkeld, twee meter breed en in verschillende hoogten, dat op één niveau kan worden gesteld.

Stuk perron bijgebouwd


Een perron heeft een nuttige lengte van 300 meter. Niet overal is voldoende ruimte voor hellingbaanverlenging. Bij sommige perrons heeft Van Ooijen de ene kant van het perron gebruikt voor de hellingbaan en aan de andere kant een stuk perron aangebouwd. "De nuttige lengte blijft dus intact, maar het perron schuift wel een stukje op. Die verandering vergt een enorme logistieke omschakeling op en rondom het perron. Daarvoor moeten we onder meer het hele seinwezen aanpassen", zegt Straathof.