Nieuwe mijlpaal spoorkruisingen in Bunnik

maandag 4 maart 2013
timer 2 min
ProRail, de gemeente Bunnik en de Provincie Utrecht werken samen aan een veilige verkeerssituatie en goede doorstroming van het verkeer bij het station Bunnik. In dit project is een belangrijke mijlpaal bereikt.

Nieuwe mijlpaal spoorkruisingen in Bunnik

Ondertekening


Na toezegging van de benodigde financiële middelen door het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan de realisatieovereenkomst voor het project worden getekend. Dat gebeurde op donderdag 28 februari 2013. De overeenkomst werd ondertekend door wethouder koopmanschap van de gemeente Bunnik, de heer De Vries, regiodirecteur van ProRail en de heer Andringa directeur namens de Provincie.

Autotunnel


ProRail vervangt de gelijkvloerse kruising van de Groeneweg met het spoor, door een autotunnel in de te verlengen baan van Fectio en een tunnel voor voetgangers en fietsers onder het station Bunnik. Daarmee wordt de situatie veiliger en verbetert de doorstroming van al het verkeer. De tunnel bij het station krijgt een gescheiden voetpad en fietspad. Via trappen en liften zijn de perrons straks beter toegankelijk, ook voor minder validen. het aantal fietsstalplaatsen wordt aanzienlijk uitgebreid.

Goede doorstroming autoverkeer


De verkeersweg die plaatselijk bekend staat als ‘de Baan van Fectio’, parallel aan de A12, wordt verlengd in noordwestelijke richting. De Baan van Fectio kruist straks de nieuw te bouwen oprit op de A12 (project Salto van de Provincie) en gaat vervolgens onder het spoor door. Daarna sluit de Baan van Fectio aan op de Provincialeweg, van belang voor goede doorstroming van het autoverkeer. Langs de Baan van Fectio, direct ten oosten van de kruising met de Groeneweg, komen bushaltes. Er komt bovendien een geluidsscherm langs een gedeelte van de Baan van Fectio.

Planning


Om het project te realiseren, is een nieuw bestemmingsplan nodig. Het bestemmingsplan ligt nog tot 14 maart ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Bunnik. Na ondertekening van de realisatie-overeenkomst en afronding van de bestemmingsplanprocedure, kan de aanbesteding van start gaan. De eerste werkzaamheden beginnen in 2014. De verwachting is dat twee jaar later, in 2016, de werkzaamheden zijn afgerond.