De Reiziger? Opletten!

dinsdag 7 mei 2024

Onder reiziger verstaan we in de praktijk vooral mensen die met het openbaar vervoer reizen. Of het nu studenten of bejaarden zijn en of ze nu overdag of ’s avonds laat reizen, voor alle reizigers is het belangrijk dat OV-stations en -haltes toegankelijk, veilig, comfortabel en overzichtelijk zijn. 

Toegankelijk  

Haltes en perrons moeten voor iedereen goed toegankelijk zijn, dus ook voor mensen met een beperking. In Nederland is dit voor het openbaar vervoer over het algemeen goed geregeld. Hou deze doelgroep echter ook in het oog in bijzondere situaties, zoals tijdens een verbouwing. Dan voorkom je dat bijvoorbeeld tijdelijke routes onvindbaar zijn voor slechtzienden of dat iemand niet op het perron kan komen omdat de lift het niet doet. 

Veilig 

Een gevoel van veiligheid ontstaat door de aanwezigheid van voldoende ‘sociale oren en ogen’ op en rond het OV, dus voldoende mensen in de buurt. Zeker ’s avonds is dat belangrijk, maar ook bij OV-haltes in afgelegen stille gebieden. Zorg dat in- en uitgangen, perrons, haltes en wachtruimtes zoveel mogelijk nabij straten met voldoende verkeer en/of woningen liggen. Uiteraard zijn het voorkomen van donkere hoeken (verstopplekjes), de afwezigheid van graffiti en zwerfafval en de aanwezigheid van voldoende en heldere verlichting ook belangrijk.  

Comfortabel  

Wachtende reizigers hebben behoefte aan beschutting tegen regen en wind en aan comfortabele zitgelegenheid. Een goed voorbeeld zijn de brede banken met rugleuning en armsteunen, die ProRail tegenwoordig op perrons plaatst. Het comfort van zitgelegenheid bij bushaltes laat helaas vaak te wensen over. 

Overzichtelijk en logisch 

Mensen die regelmatig met het OV reizen, vaak via een vaste route, vinden over het algemeen hun weg wel naar het juiste station, perron, bus-, tram- of metrohalte, al dan niet met behulp van een OV-app. Voor andere reizigers, inclusief toeristen, zijn herkenbare vormgeving van stations en haltes, duidelijke informatieborden en logische bewegwijzering van groot belang. Deze moeten dan ook goed in het zicht liggen voor zowel aankomende als vertrekkende reizigers.  

Kyra Kuitert en Rosemarie Maas zijn auteurs van ‘Prettige Plekken, Handboek Mens & Openbare ruimte’  
Kyra en Rosemarie analyseren vanuit Bureau KM plekken in de openbare ruimte vanuit het oogpunt van de gebruiker. In hun visie op mobiliteit staan naast verkeersveiligheid ook aantrekkelijkheid en het bieden van comfort voor wandelaars, fietsers en mensen met een beperking centraal.