Opleving toeristische sector leidt tot kostenbesparing op huurauto’s

woensdag 22 februari 2017
timer 2 min
Doordat de economie halverwege 2016 aantrok, kreeg de toeristische sector een boost en kreeg daarmee ook de huurautobranche een stimulans. Daarmee zijn Nederlanders minder gaan betalen per dag voor hun huurauto, die zij huurden via het Europese onlinevergelijkingsportaal voor huurauto's HAPPYCAR.

De verhuur van auto’s heeft alles te maken met toerisme, legde countrymanager Juhrn Bontje van HAPPYCAR al eens eerder uit. Uit het nieuwe onderzoek van de organisatie blijkt nu, dat in 2015 meer auto’s vanaf Nederlandse vliegvelden werden gehuurd. In 2016 bleek juist meer gehuurd te worden vanaf Portugese en Spaanse vliegvelden.

Spanje vakantieland

Wereldwijd kwam 81% van de huurautoboekingen vanuit Europese landen, waarbij Spanje veruit het populairste vakantieland is. Buiten Europa is het aantal boekingen in Noord- en Zuid-Amerika ten opzichte van 2015 het meest toegenomen. In Amerika nam het aantal boekingen het sterkst toe.

Populariteit

Waar in 2015 Nederlanders €27,20 per dag voor een huurauto betaalden, werd er in 2016 gemiddeld €24,17 betaald. Op enkele Spaanse bestemmingen, zoals Alicante en Malaga, wisten autohuurders gemiddeld zelfs €20,- per dag te besparen. Dit is gerelateerd aan het vroeger boeken van een auto, maar ook aan de toenemende populariteit van de Spaanse eilanden.  De goedkoopste huurauto kostte €5,43 per dag in de Spaanse stad Murcia, de duurste huurauto €153,79 in het Noorse Trondheim.

Nederladers huren relatief duur

Nederlanders hadden van alle aankopen via HAPPYCAR het hoogste bedrag aan huurauto’s besteed, dit is verbonden met de langere huurperiode van 8 dagen. Italianen huurden met €19,44 per dag het laagste bedrag voor een huurauto maar bleven in 93,7% van de gevallen liever in Europa. Ook behoorden Spanjaarden met gemiddeld €21,46 per dag tot de spaarzame autohuurders, de meerderheid boekte een auto in nationale bestemmingen zoals Madrid en Barcelona. 

Lees verder

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »

Minister Van Nieuwenhuizen tekent Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

18 nov 2020
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van…
Lees verder »