OV-Klantenbarometer 2013: Sociale veiligheid in het OV

maandag 2 juni 2014
timer 2 min
Het CROW heeft een nieuw rapport over de sociale veiligheid in het openbaar vervoer uitgebracht naar aanleiding van de OV-klantenbarometer 2013. In het rapport staat de veiligheid en klanttevredenheid van reizigers in het stads – en streekvervoer centraal.

Barometer

Jaarlijks is in de vragenlijst van de OV-Klantenbarometer aandacht voor veiligheidsgevoelens en slachtofferschap van incidenten in het openbaar vervoer. De uitkomsten van de vijf gestelde vragen staan centraal in de rapportage.

Belangrijkste uitkomsten

Reizigers zijn positief over de sociale veiligheid in het openbaar vervoer. In 2013 wordt de veiligheid van het openbaar vervoer in het algemeen beoordeeld met een 7.6. Over de veiligheid van de laatste rit (7.9) en de opstaphalte (7.7) zijn de reizigers nog beter te spreken. Die cijfers zijn gelijk aan die van vorige jaren. In 2013 heeft 12 procent van de reizigers een of meer incidenten meegemaakt, ook dat is gelijk aan vorig jaar. Het lastig vallen van reizigers komt relatief het meest voor. Bedreiging, diefstal of mishandeling in het openbaar vervoer vinden veel minder plaats.

Invloed op sociale veiligheid

In de rapportage is tevens geanalyseerd welke aspecten invloed hebben op de sociale veiligheid. Een van de aspecten die de veiligheidsbeleving van reizigers beïnvloed én waar ruimte is tot verbetering lijkt te zijn is de netheid van voertuigen. Het vergroten daarvan kan dus als positief effect hebben dat het oordeel over sociale veiligheid ook stijgt.

In het rapport staan meer uitsplitsingen van de cijfers over bijvoorbeeld het onderscheid tussen mannen en vrouwen, leeftijd en type modaliteit. 

 

U vindt het rapport op de website van het CROW.

Foto: Bikeworldtravel / Shutterstock.com