Pilot N201: vrachtverkeer sneller en schoner dankzij iVRI’s

maandag 20 juli 2020

Gedurende zes weken vóór de coronacrisis werd op de N201 over een traject van 14 kilometer van en naar Mijdrecht het vrachtverkeer gemeten door gebruik van negen slimme verkeerslichten (iVRI’s). Vrachtverkeer vertoonde een 14 procent kortere reistijd, minder brandstofstofgebruik en minder CO2-uitstoot.

In 2019 werden de iVRI’s geplaatst op de N201 en om de effecten daarvan te kunnen meten, organiseerden samenwerkingsverband Goedopweg en Brouwer Transport deze pilot. Over een lengte van 14 kilometer werden negen iVRI’s geplaatst, die het vrachtverkeer meette van en naar Mijdrecht. Via een app van Dynniq konden de vrachtwagens met de slimme verkeerslichten communiceren.

Evaluatieonderzoek

Uit het onafhankelijk evaluatieonderzoek blijkt dat de vrachtwagens die van de applicatie zijn voorzien, een gemiddelde reistijdwinst van 14 procent boeken op de route van en naar Mijdrecht. De vrachtwagens krijgen – als de verkeerssituatie het toe laat – vaker en eerder groen licht, waardoor ze ten opzichte van de reguliere situatie minder hoeven af te remmen en op te trekken. 
Dit levert naast de genoemde reistijdwinst ook minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot op, en zorgt bovendien voor minder geluidsoverlast en een verbetering van de doorstroming van het verkeer.

Transporteur enthousiast

Algemeen directeur Arwin Brouwer van Brouwer Transport reageert enthousiast: “Onze chauffeurs ervaren de app als een rijstijlcoach: een app die bijdraagt aan een rustige rijstijl door het verstrekken van een adviessnelheid. Hierdoor kan de chauffeur vroegtijdig anticiperen op het verkeerslicht, waardoor start-stop bewegingen verminderd worden.
Wij geloven dat een wijdverspreide uitrol de sleutel is tot succes. Door meer verkeerslichten en verkeersdeelnemers aan te sluiten op dit systeem, zal de doorstroom van dagelijks verkeer verbeterd worden.”

Voordelen voor weggebruikers 

De landelijke uitrol van intelligente verkeerslichten vormt een van de pijlers van het programma Talking Traffic. In dit landelijk publiek-privaat samenwerkingsverband werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en zo’n tachtig lokale en regionale overheden samen met zo’n twintig marktpartijen aan innovatieve verkeerstoepassingen. Talking Traffic zet in op het optimaal gebruik maken van de kansen die realtime accurate data en connectiviteit bieden.

Naast het kunnen geven van prioriteit aan bepaalde verkeersstromen, worden weggebruikers dankzij Talking Traffic op basis van realtime data geïnformeerd en begeleid op hun route. Met adviezen op maat kunnen ze beter anticiperen op actuele omstandigheden op hun route. 

Ruim 100 iVRI’s in Utrecht

Met het afronden van de pilot met Brouwer Transport is de realisatie van de iVRI’s op de N201 afgerond. Ook elders in de provincie Utrecht werkt Goedopweg aan de realisatie van slimme verkeerslichten. totaal worden in de regio Utrecht meer dan honderd slimme verkeerslichten door Goedopweg geplaatst. Binnen enkele jaren moeten alle 5.500 verkeerslichten in Nederland zijn omgebouwd tot slimme verkeerslichten. 
 

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »