Pilot N201: vrachtverkeer sneller en schoner dankzij iVRI’s

maandag 20 juli 2020

Gedurende zes weken vóór de coronacrisis werd op de N201 over een traject van 14 kilometer van en naar Mijdrecht het vrachtverkeer gemeten door gebruik van negen slimme verkeerslichten (iVRI’s). Vrachtverkeer vertoonde een 14 procent kortere reistijd, minder brandstofstofgebruik en minder CO2-uitstoot.

In 2019 werden de iVRI’s geplaatst op de N201 en om de effecten daarvan te kunnen meten, organiseerden samenwerkingsverband Goedopweg en Brouwer Transport deze pilot. Over een lengte van 14 kilometer werden negen iVRI’s geplaatst, die het vrachtverkeer meette van en naar Mijdrecht. Via een app van Dynniq konden de vrachtwagens met de slimme verkeerslichten communiceren.

Evaluatieonderzoek

Uit het onafhankelijk evaluatieonderzoek blijkt dat de vrachtwagens die van de applicatie zijn voorzien, een gemiddelde reistijdwinst van 14 procent boeken op de route van en naar Mijdrecht. De vrachtwagens krijgen – als de verkeerssituatie het toe laat – vaker en eerder groen licht, waardoor ze ten opzichte van de reguliere situatie minder hoeven af te remmen en op te trekken. 
Dit levert naast de genoemde reistijdwinst ook minder brandstofverbruik en CO2-uitstoot op, en zorgt bovendien voor minder geluidsoverlast en een verbetering van de doorstroming van het verkeer.

Transporteur enthousiast

Algemeen directeur Arwin Brouwer van Brouwer Transport reageert enthousiast: “Onze chauffeurs ervaren de app als een rijstijlcoach: een app die bijdraagt aan een rustige rijstijl door het verstrekken van een adviessnelheid. Hierdoor kan de chauffeur vroegtijdig anticiperen op het verkeerslicht, waardoor start-stop bewegingen verminderd worden.
Wij geloven dat een wijdverspreide uitrol de sleutel is tot succes. Door meer verkeerslichten en verkeersdeelnemers aan te sluiten op dit systeem, zal de doorstroom van dagelijks verkeer verbeterd worden.”

Voordelen voor weggebruikers 

De landelijke uitrol van intelligente verkeerslichten vormt een van de pijlers van het programma Talking Traffic. In dit landelijk publiek-privaat samenwerkingsverband werken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en zo’n tachtig lokale en regionale overheden samen met zo’n twintig marktpartijen aan innovatieve verkeerstoepassingen. Talking Traffic zet in op het optimaal gebruik maken van de kansen die realtime accurate data en connectiviteit bieden.

Naast het kunnen geven van prioriteit aan bepaalde verkeersstromen, worden weggebruikers dankzij Talking Traffic op basis van realtime data geïnformeerd en begeleid op hun route. Met adviezen op maat kunnen ze beter anticiperen op actuele omstandigheden op hun route. 

Ruim 100 iVRI’s in Utrecht

Met het afronden van de pilot met Brouwer Transport is de realisatie van de iVRI’s op de N201 afgerond. Ook elders in de provincie Utrecht werkt Goedopweg aan de realisatie van slimme verkeerslichten. totaal worden in de regio Utrecht meer dan honderd slimme verkeerslichten door Goedopweg geplaatst. Binnen enkele jaren moeten alle 5.500 verkeerslichten in Nederland zijn omgebouwd tot slimme verkeerslichten.