"Prijzenslag Duitse bussen kan gevaarlijk zijn"

dinsdag 5 augustus 2014
timer 2 min
Met een verdrievoudiging van het aantal passagiers in drie jaar en een explosie van het aantal lijnen en verbindingen, lijkt de liberalisering van het Duitse intercityvervoer per bus een juichverhaal. Maar er zijn ook kanttekeningen te plaatsen, zo meldt OV Magazine.

Kanttekeningen

En die kanttekeningen komen niet van de minsten.  Wolfgang Steinbrück, voorzitter van de branche-organisatie BDO ( Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer), die de belangen behartigt van de Duitse busondernemingen, stelt in  een interview met de Berliner Zeitung dat de prijs de kwaliteit en wellicht zelfs de veiligheid kan drukken. “Men kan tegenwoordig voor minder dan een tientje van Hamburg naar Berlijn. Dat zijn geen kostendekkende prijzen”, zegt Steinbrück. Volgens hem is een ticketprijs van 25 tot 30 euro realistischer. “Dan is de reiziger nog 40 procent goedkoper uit dan met het spoor”.

 

Bittere concurrentiestrijd

Op de Duitse intercitybusmarkt woedt sinds de liberalisering in 2013 een bittere concurrentiestrijd. Aan de ene kant is er een beperkt aantal grote aanbieders die ongeveer driekwart van de markt in handen hebben. De rest wordt bevochten door kleine start-ups zonder eigen wagenpark. De traditionele busmaatschappijen komen er enkel nog tussen om voor deze partijen als onderaannemer te rijden. Volgens Steinbrück kan de focus op alleen de prijs als gevolg hebben dat ondernemingen het minder nauw gaan nemen met de rij- en rusttijdenwet.

 

Meer lijnen naar Nederland

Overigens is DB zelf een van de grootste spelers op de intercitybusmarkt. Met de dochters BEX en IC Bus worden enige tientallen lijnen geëxploiteerd. Met dochter Arriva rijdt DB ook naar  Eindhoven en Antwerpen. Het is de bedoeling dat er in de toekomst  meer lijnen naar Nederland geopend gaan worden.

 

Bron: OV Magazine - Vincent Wever

Bron afbeelding: William Perugini / Shutterstock.com