"Reisadvies op maat dankzij samenwerking met VID"

maandag 15 juli 2013
timer 2 min
Rijkswaterstaat en de VID hebben dit voorjaar de handen ineen geslagen voor nog betere reisinformatie. Vanaf deze zomer plukt de reiziger de eerste vruchten van de samenwerking. 

‘Reisadvies op maat dankzij samenwerking met VID’

Narrowcasting


Patrick Potgraven van de VID: ‘We geven de reiziger meer actuele route­informatie, zodat hij zelf de beste vervoerskeuze kan maken.’ Rijkswaterstaat en de VID gaan gebruik maken van narrowcasting op locatie. Wat is dat precies? 'Narrowcasting komt erop neer dat we grote tv-schermen ophangen op plaatsen waar veel publiek komt. Denk aan bedrijven of evenement­locaties langs de A9, A10, A1 en A6. Op de schermen kunnen mensen actuele route-informatie zien, vertrektijden van het openbaar vervoer en eventuele omleidingen. Je kunt dus net even voor vertrek kijken hoe de situatie op jouw weg is. En je ziet alternatieve routes mocht het verkeer vastlopen.'

Waar komen die tv-schermen te hangen?

'Op dit moment hangt er al een aantal in het Amsterdams Medisch Centrum (AMC). Vanaf deze zomer worden meer bedrijven en organisaties benaderd om schermen te installeren.'

Kost het bedrijven geld om de schermen te laten plaatsen?

'Nee. Dat is helemaal gratis. Rijkswaterstaat betaalt de opstart­kosten, de VID zorgt ervoor dat er informatie op komt. Het enige dat de schermen kosten, is een beetje ruimte en stroom.'

Verder komt er een update van de gratis VID-app. Wat zijn jullie van plan?

'We breiden onze app uit met nieuwe functies: mensen krijgen een melding – een alert – als de reistijd op hun route langer is dan zij zelf acceptabel vinden. Die maximum extra reistijd kunnen ze zelf invoeren. Dat geeft je de mogelijkheid om te bepalen of je bijvoorbeeld op een eerder tijdstip vertrekt of een dagje thuis werkt. Ook geeft de app de actuele verkeerssituatie op je eigen voorkeursroutes. Je krijgt dus persoonlijk reisadvies gericht op jouw wensen.'

Wat willen jullie met deze samenwerking bereiken?

'Het gaat allemaal om beperken van de verkeershinder tijdens de werkzaamheden tussen Schiphol, Amsterdam en Almere (SAA). Actuele verkeersinformatie van informatieverspreiders zoals de VID draagt daaraan bij, omdat we reizigers stimuleren om de beste vervoerskeuze te maken.’

Bron: Rijkswaterstaat