Rijden over de zonnepanelen op "energieweg" N401

donderdag 24 mei 2018
timer 2 min
Op de provinciale weg bij Kockengen kunnen auto's en vrachtwagens sinds 24 mei over zonnepanelen rijden. De Utrechtse gedeputeerde Dennis Straat en BAM-directeur Adelbert de Vreese gaven het startschot voor de proef, die twee jaar gaat duren. Bedoeling is het effect van de toepassing van zonnepanelen op druk bereden wegen te meten.

Aanvankelijk zou de proef al in het najaar van 2017 starten, maar dit werd uitgesteld omdat het materiaal niet op tijd geleverd kon worden, verklaart een woordvoerder van de provincie. “En daarna werd het slechter weer, dus hebben we besloten het naar voorjaar 2018 te verschuiven.”

Volgens Dennis Straat, gedeputeerde van de provincie Utrecht, draagt dit project bij aan de doelstellingen van de provincie. “We geven graag ruimte aan innovatieve ontwikkelingen, duurzaamheid en de samenwerking met de markt. Daarom stellen we een stuk provinciale weg en geld beschikbaar voor een proef met zonnepanelen.”

Testen

De zonnepanelenmat met beschermlaag, Wattway genaamd, is bevestigd op één rijstrook van de hoofdrijbaan. De mat is 20 meter lang en heeft een oppervlakte van 50 m2. De zonnepanelen moeten geschikt zijn voor drukke wegen, waar dagelijks meer dan 10.000 auto’s en vrachtwagens overheen rijden.


Het bouwbedrijf en de provincie willen hiermee het rendement van Wattway testen en het effect dat het drukke wegverkeer heeft op het gebruikte materiaal. Ook wordt onderzocht of de zonnecellenmat leidt tot minder onderhoud aan het asfalt en de mogelijkheid om in de toekomst met de opgewekte energie de weg op den duur energieneutraal te verwarmen, zodat gladheidsbestrijding niet meer nodig is of kan worden beperkt.

Verduurzaming

Als de pilot leidt tot positieve resultaten, kan dit bijdragen aan het reduceren van fossiele brandstoffen en de verduurzaming van de provinciale infrastructuur. Een bijkomend voordeel van het opwekken van elektrische energie via het wegdek, is dat het landschap niet wordt aangetast.


Vanuit de duurzaamheidsdoelen van de provincie Utrecht werd in mei 2017 al een pilot gestart op de N401, om een verkeersmeetsysteem op plantenergie te laten draaien, opgewekt uit bermplanten. Beide projecten leveren een bijdrage aan de energieagenda van de provincie Utrecht.

Lees verder

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »

Van Brienenoordbrug krijgt opknapbeurt

23 jun om 10:16 uur
Vanaf 2025 krijgt de inmiddels verouderde Van Brienenoordbrug een flinke opknapbeurt. De boogbrug richting…
Lees verder »

Sweco levert GeoWeb-software aan Rijkswaterstaat

22 jun om 10:59 uur
Ingenieursadviesbureau Sweco gaat de komende 5,5 jaar GeoWeb-software leveren aan Rijkswaterstaat. Met GeoWeb…
Lees verder »

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

26 mei om 09:33 uur
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te…
Lees verder »

Gratis webinar: Het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving

28 apr om 16:12 uur
Hoe komen we samen tot het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving? Wat spreken we af, met wie, voor wie? Leer…
Lees verder »

Nieuwe rotonde in Scheveningen maakt havengebied beter bereikbaar

30 mrt om 14:59 uurtimer1 min
In Scheveningen is de rotonde op de kruising Westduinweg-Schokkerweg opgeleverd. De rotonde maakt het havengebied…
Lees verder »