Staatssecretaris en het werkveld reageren op fietsmanifest

woensdag 21 november 2018
timer 2 min
“Hoe meer aandacht voor de fiets hoe beter”, dat is de reactie van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven op het fietsmanifest. De initiatiefnemers van het manifest willen meer aandacht en geld voor de fiets.

“Ik kom samen met Vereniging Nederlandse Gemeenten en Interprovinciaal Overleg in februari 2019 met de Nationale Fietsagenda 2.0”, is haar antwoord op de oproep voor meer aandacht en geld. De discussie komt online inmiddels op gang. Een overzicht van de gehoorde reacties: 

“Op bereikbaarheid zie ik geen verbeteringen inderdaad, maar op leefbaarheid wel. De fiets echter, die doet beide! En is nog relatief goedkoop ook.”

“Deelconcepten en andere slimme mobiliteitsoplossingen zijn dus hard nodig. En uiteraard samenwerking tussen aanbieders, vervoerders en reizigers!”

“En dan niet te bescheiden zijn qua ambitie. Kwaliteit krijg je niet gratis. Het werkt alleen als fietsen aantrekkelijker wordt dan de auto pakken.”

“Preventie gezondheid, minder investeren in asfalt, klimaat, inrichting steden met minder auto's, hoeveel argumenten moet ik noemen? Hopelijk gaat de overheid gezond beleid maken en gaat het fietsen substantieel promoten.”

“Helemaal mee eens. Maatschappelijke baten van fietsprojecten zijn meestal veel hoger dan de investeringskosten. En door slim in fietsen te investeren kan worden voorkomen dat er onnodig wordt geïnvesteerd in weg en OV-projecten, waarmee overheden veel geld kunnen besparen. De fiets wordt nog steeds onvoldoende bekeken als oplossingsrichting bij bereikbaarheidsproblemen.”

Laat u horen

De initiatiefnemers waaronder Richard ter Avest (Goudappel Coffeng), Wim Bot (Fietsersbond), Sjors van Duren (RHDHV), Kees van Ommeren (Decisio), Anton van Osta (Inter Contracting) en Ineke Spapé (SOAB) willen juist de discussie met u voeren. Inmiddels is de discussie op LinkedIn toe aan de derde stelling:


Er is in Nederland een rare paradox rond het fietsbeleid: politici spreken vol liefde over de fiets, maar als het op investeringen aankomt krijgen auto en ov altijd voorrang.

Praat mee op LinkedIn, en laat weten waarom de fiets een prominentere plaats moet innemen in het mobiliteitsdebat.

Lees verder

Samen veilig op 1,5 meter afstand

25 sep om 16:24 uur
Nederland zoekt stap voor stap zijn weg terug uit de intelligente lockdown. Dit leidt tot een toename van…
Lees verder »

Prinsjesdag: 1,9 miljard euro voor wegen en spoor

15 sep om 15:52 uur
De komende jaren geeft het ministerie van IenW 1,9 miljard euro uit voor onderhoud en vervanging van wegen, spoor…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »

Nationale Omgevingsvisie geeft meer ruimte aan Rijksoverheid

14 sep om 11:29 uur
De Nationale Omgevingsvisie is toegezonden aan de Tweede Kamer. De Nationale Omgevingsvisie, kortweg NOVI, geeft…
Lees verder »

Fietsen binnenkort verboden in deel centrum Den Haag

13 aug om 15:44 uur
Na de zomer is fietsen in een groot deel van de Haagse binnenstad verboden tussen 11:30 en de sluitingstijd van de…
Lees verder »

Nijmegen neemt maatregelen voor betere luchtkwaliteit

29 jul om 11:05 uur
Nijmegen neemt maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Zo worden er meerdere zero-emissiezones…
Lees verder »

Pilot N201: vrachtverkeer sneller en schoner dankzij iVRI’s

20 jul om 11:06 uur
Gedurende zes weken vóór de coronacrisis werd op de N201 over een traject van 14 kilometer van en naar Mijdrecht…
Lees verder »

Zo blijft Amsterdam Zuidoost bereikbaar

7 jul om 12:08 uur
Om Amsterdam Zuidoost de komende jaren bereikbaar te houden, zet het initiatief ZO Bereikbaar in op groen en…
Lees verder »