Stalling in Leiden biedt plaats aan 4800 fietsers

donderdag 19 maart 2020
timer 1 min
Leiden is 4800 fietsparkeerplekken rijker. In de fietsenstalling onder het nieuwe Lorentz-gebouw kan iedere dag van 06.00 tot 01.00 gratis de fiets gestald worden.

Voor bakfietsen en fietsen met een kratje zijn speciale, ruimere plekken gecreëerd. Daarnaast is er een slim systeem dat aangeeft hoeveel plaatsen er nog beschikbaar zijn per rij. Wethouder Ashley North (Bereikbaarheid) en wethouder Fleur Spijker (Duurzame Verstedelijking) stalden afgelopen week als eerste hun fiets in de nieuwe stalling. Aansluitend ging de fietsparkeerplaats open voor publiek.

Wethouder Ashley North (Bereikbaarheid) zegt over de nieuwe stalling: “Leiden is het derde fietsparkeerstation van Nederland, na Amsterdam en Utrecht. Een groot deel van de 80.0000 treinreizigers gaat op de fiets van of naar station Leiden Centraal. Om de keuze voor duurzame mobiliteit, zoals de fiets en trein, te stimuleren willen we rondom het station voldoende en kwalitatief hoogwaardige stallingsplaatsen beschikbaar hebben. In totaal hebben we bijna 20.000 fietsparkeerplekken nodig in 2030. Deze nieuwe fietsenstalling Lorentz is een enorme stap in de goede richting.”

De gemeente Leiden en het ministerie van IenW hebben de fietsenstalling gefinancierd, ProRail en de gemeente hebben het ontwerp bedacht. De nieuwe fietsenstalling bevindt zich aan de centrumzijde van station Leiden Centraal.

Fotobron: ProRail

Lees verder

OV-chipkaart vervangt sleutel bij deelfiets NS

11 jan om 13:52 uur
NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets, dat opent met de OV-chipkaart. Station Apeldoorn had op 11…
Lees verder »

‘Vervoerders, saneer je netwerk niet kapot’

15 dec 2020
Als vervoerders teveel bezuinigen op personeel en materieel, rijden ze in het post-coronatijdperk met een gat in…
Lees verder »

Impuls waterstofeconomie Gelderland: 10 waterstofbussen in de Achterhoek/regio Zutphen

25 nov 2020
Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten deel te nemen aan een Europees programma voor stimulering van…
Lees verder »

Waterstof vs. batterij: niet óf óf, maar én én

24 nov 2020
Dieselbussen lijken inmiddels taboe in het Nederlandse ov. Een batterijbus is inmiddels even rendabel als een…
Lees verder »

Nieuw Brabants ov-systeem kost 1 miljard

10 nov 2020
Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen een nieuw ov-concept, De Brainportlijn, ontwikkelen.…
Lees verder »

‘De meerwaarde van EvoBus wordt gezien’

2 nov 2020
Daimler Buses, jarenlang marktleider in de dieselindustrie, wil de elektrische bussenmarkt veroveren. Volgens…
Lees verder »

Van rookpaal naar laadpaal voor e-bikes

27 okt 2020
Vanaf oktober 2020 zijn alle stations in Nederland volledig rookvrij. Dat maakt de huidige rookpalen overbodig.…
Lees verder »

Zero Emissie Conferentie

23 okt 2020
De Nederlandse ov-sector kan trots zijn op de huidige zero emissie busvloot. Maar wat is de volgende stap? Wat…
Lees verder »