Stationshal Arnhem opent op 19 november

maandag 18 mei 2015
timer 2 min
Het geduld van zeventien jaar wachten wordt op 19 november beloond, meldt OV magazine. Dan opent de nieuwe stationshal van Arnhem, opgetrokken uit scheepsstaal. Negentien jaar nadat hij de eerste schetsen maakte, nadert station Arnhem van Ben van Berkel zijn voltooiing. Jarenlang kreeg de architect van UNStudio de vraag wanneer zijn station nu eindelijk eens af kwam. “Dat was niet altijd leuk”, vertelt hij in een interview tegen De Gelderlander. De opening in november is 'een enorme opluchting' voor Van Berkel.

Zie fotoreportage:  Stationshal van gedraaid staal

 

Bouwkosten hoog opgelopen

Na de sloop van het oude station van Arnhem in 1997 verrees in 2006 een tijdelijk station. Het nieuwe station zou drie jaar later klaar zijn, maar dat viel tegen. In 2008 waren de bouwkosten, begroot op 65 miljoen euro, opgelopen tot 90 miljoen euro. Geen enkel bouwbedrijf wilde zich branden aan het ingewikkelde ontwerp van Van Berkel. Maar met een extra inspanning van de gemeente Arnhem zagen Ballast Nedam en BAM er toch heil in.

 

Fronttwist karakteriseert de stationshal

Kenmerkend aan de stationshal is dat ene onderdeel waarin alles samenkomt: de fronttwist. Deze gedraaide stalen vorm is de fundering en het centrale punt van het gebouw. “Tegelijk is het een soort richtingaanwijzer en ontmoetingspunt”, zegt Van Berkel. “Als je straks naar de twist kijkt, weet je eigenlijk meteen waar je heen moet.” A anvankelijk was het even schrikken voor Van Berkel dat de fronttwist werd uitgevoerd in scheepsstaal. Maar hij is volledig om. "Als we de twist in beton hadden gemaakt, was hij een stuk dikker geworden. In staal benadert hij de originele vorm.” Hij is vol lof over scheepsbouwer Centraalstaal. Op Van Berkels verzoek zijn de naden tussen de stalen panelen zichtbaar gebleven. "Net als bij een echt schip.”


Tegelijk met de stationshal wordt op 19 november ook het nieuwe busstation op het voorplein geopend. De reizigerstunnel, passerelle, perrons en fietsenkelder waren al in 2011 klaar.

Bron: OV Magazine

Het ontwerp van de Stationshal in Arnhem

Lees verder

Waarom de ov-reiziger waarschijnlijk wel terugkeert

1 feb om 15:42 uur
Hoe langer de coronacrisis duurt, hoe hoe groter de kans dat reisgedrag van mensen structureel veranderd. Dat gaat…
Lees verder »

Eerste waterstoftrein wint European Railway Award 2021

27 jan om 13:16 uur
De Coradia iLint, 's werelds eerste trein die volledig op waterstof rijdt, heeft de European Railway Award…
Lees verder »

OV-chipkaart vervangt sleutel bij deelfiets NS

11 jan om 13:52 uur
NS introduceert een elektronisch slot voor de OV-fiets, dat opent met de OV-chipkaart. Station Apeldoorn had op 11…
Lees verder »

‘Vervoerders, saneer je netwerk niet kapot’

15 dec 2020
Als vervoerders teveel bezuinigen op personeel en materieel, rijden ze in het post-coronatijdperk met een gat in…
Lees verder »

Impuls waterstofeconomie Gelderland: 10 waterstofbussen in de Achterhoek/regio Zutphen

25 nov 2020
Het college van Gedeputeerde Staten heeft besloten deel te nemen aan een Europees programma voor stimulering van…
Lees verder »

Waterstof vs. batterij: niet óf óf, maar én én

24 nov 2020
Dieselbussen lijken inmiddels taboe in het Nederlandse ov. Een batterijbus is inmiddels even rendabel als een…
Lees verder »

Nieuw Brabants ov-systeem kost 1 miljard

10 nov 2020
Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen willen een nieuw ov-concept, De Brainportlijn, ontwikkelen.…
Lees verder »

‘De meerwaarde van EvoBus wordt gezien’

2 nov 2020
Daimler Buses, jarenlang marktleider in de dieselindustrie, wil de elektrische bussenmarkt veroveren. Volgens…
Lees verder »