Structurele aanpak sociale veiligheid OV in Limburg

vrijdag 5 februari 2010
timer 2 min
Structurele aanpak sociale veiligheid OV Limburg De Stuurgroep Veilig Openbaar Vervoer Limburg zet op alle fronten tegelijk maatregelen in om de veiligheid in bus en trein te verbeteren. Deze maatregelen bestaan uit, zowel uit het vergroten van toezicht door politie, stadswachten en OV-stewards, als het nemen van fysieke maatregelen in bussen en bushaltes.
Structurele aanpak sociale veiligheid OV in Limburg

Bovendien gaat het om de inzet van middelen voor bewustwording en gedragsbeïnvloeding.

Stewards


Inmiddels zijn over het gehele vervoersgebied door Veolia 24 stewards ingezet. Deze worden in de loop van 2010 uitgebreid tot 29. In samenwerking met het Leerwerkbedrijf van de gemeente Heerlen kunnen in juli 2010 drie stewards aan de slag. Trapsgewijs worden in 2011 nog 3 en in 2012 vier stewards opgeleid en daarna volledig inzetbaar zijn. Een projectgroep, waarin Veolia, gemeente Heerlen, FNV Bondgenoten en de Provincie zitten, gaat dit proces begeleiden. Politie en gemeenten hebben inmiddels het toezicht op onveilige locaties verscherpt.

Campagne gedragsbeïnvloeding


Voor de Maaslijn is een veiligheidsarrangement in ontwikkeling en dit zal meegewogen worden in de aanpak van de sociale veiligheid in en om het openbaar vervoer in heel Limburg. Een werkgroep, waarin onder andere ook het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Limburg zitting neemt, zal daarvoor een plan ontwikkelen. Daarbij wordt gedacht aan een campagne waarin bewustwording en gedragsbeïnvloeding onderdeel zullen zijn. Ook zullen de ervaringen die opgedaan werden in Operatie Hartslag in Heerlen en Hector in Venlo meegenomen worden.

Hoge waardering


Reizigers in het openbaar vervoer in Limburg hebben het afgelopen jaar in een landelijk onderzoek een hoge waardering voor de kwaliteit en de veiligheid uitgesproken. Met deze maatregelen is de stuurgroep er van overtuigd dat de waardering hoog blijft, maar ook dat de pakkans aanzienlijk wordt vergroot.