Transferium Gelredome wordt gratis P+R

woensdag 14 juli 2010
timer 2 min
terrein Transferium Gelredome wordt een gratis P+R terrein en de pendelbus die tussen het transferium en de binnenstad rijdt, wordt per 1 september opgeheven. B & W hebben dit besloten, omdat de exploitatie verliesgevend is. Per automobilist legt de gemeente Arnhem gemiddeld bijna 10 euro toe.
Transferium Gelredome wordt gratis P+R


Onderbezetting


Transferium Gelredome wordt een gratis P+R terrein voor 645 auto's. Het transferium haalt nu op een gemiddelde werkdag maar een bezetting van 15% en alleen bij topevenementen in Gelredome of de binnenstad een bezetting van boven de 50%. Ook de pendelbus trekt weinig reizigers: 100 op een doorsnee-werkdag, 365 op een weekenddag. Op grond van de tegenvallende resultaten hebben B en W besloten het bewaakte transferium om te vormen tot een gewoon parkeerterrein en de pendelbus 1 september uit dienst te nemen.

Opheffing pendelbus


In plaats van de pendeldienst waar automobilisten tegen goedkoop tarief gebruik van konden maken, moeten ze nu gebruik maken van het gewone OV. Automobilisten die op P+R-terrein Gelredome parkeren, kunnen met de gewone lijnbus 7 tegen het normale OV-tarief naar de binnenstad. Deze bus rijdt doorgaans met een hogere of dezelfde frequentie als de huidige pendel-kwartierdienst. Bovendien heeft ook bus 88 een halte Transferium.

Exploitatie


Transferium Gelredome bestaat sinds 1998. In het topjaar, 2001, maakten 35.000 automobilisten er gebruik van. In 2005 waren dat er nog maar 21.000. Twee jaar geleden heeft Connexxion de exploitatie van het transferium beëindigd. Het gemeentelijk parkeerbedrijf heeft het transferium toen overgenomen. Om het parkeren aantrekkelijker te maken, is eind 2007 de pendeldienst ingezet.

Kosten baten


Dat heeft wel geleid tot een toename (30.000 parkeerders in 2009), maar er is nog steeds een groot tekort. Het beheer en onderhoud van het bewaakte transferium en het (pendel)busvervoer kosten nu samen €30.000 euro jaar. Daar staat een opbrengst van gemiddeld €62.500 per jaar uit de kaartverkoop tegenover. In de gemeentebegroting staat een bedrag van €1.000 voor de pendeldienst.

Chauffeurstekort


Ook in een ander opzicht gaat het niet goed met de pendelbus Gelredome-binnenstad. De gemeente ging ervan uit dat er voldoende werkzoekende jongeren zijn die na een opleiding op het achtpersoonsbusje kunnen rijden. Dat blijkt niet het geval. Jongeren die het chauffeursdiploma wel halen, stromen snel door naar een vaste baan.

Terug naar overzicht nieuws >>>