Veilige en onderhoudsvrije verkeerspalen

maandag 8 juli 2013
timer 2 min
POL Heteren bv is importeur van de X-Last flexibele kunststof palen. Deze polyurethaan verkeerspalen vormen een goed alternatief voor traditioneel staal en maken de straat een stuk veiliger voor fietsers en voetgangers. 

Veilige en onderhoudsvrije verkeerspalen

HIC-waarde

HIC (Head Injury Criterion) is een internationale maatstaf voor het bepalen van hoofdletsel. Als deze hoger is dan 1000, is er sprake van onherstelbaar hoofdletsel. Bij een botsing met 40 kilometer per uur tegen de X-Last paal is de HIC waarde minder dan 460: 50 procent onder de grens van onherstelbaar hoofdletsel. Ter vergelijking:  bij een botsing met een stalen paal is de HIC waarde 4600. 

Nagenoeg onbreekbaar

Door de flexibiliteit van het polyurethaan zijn X-Last palen nagenoeg onbreekbaar, kunnen ze niet indeuken en niet roesten. Na vervorming komen ze langzaam weer in hun oorspronkelijke vorm terug. In geval van nood zijn X-Last palen zelfs volledig overrijdbaar, waarna ze alsnog in hun oorspronkelijke vorm terugspringen. Belangrijk voor hulpdiensten als politie, brandweer of ambulance, die bij calamiteiten zo snel mogelijk hun weg moeten  vinden. Met deze eigenschap zijn de onderhoudskosten nihil en komt direct een einde aan een grote ergernis in het straatbeeld; scheve en beschadigde palen. 

Duurzamer voor mens en milieu

De milieubelasting van traditionele stalen palen en flexibele X-Last palen is onderzocht. Daarbij is gekeken naar het productieproces, de recyclebaarheid en de verwachte levensduur. De uitkomst van deze cradle-to-cradle analyse is dat de milieubelasting van X-Last palen, gemeten over de hele levenscyclus, 50 procent lager is dan die van traditionele stalen palen.

Fietspadpaal

Nieuw is de speciale kunststof Fietspadpaal. Het ontwerp is gebaseerd op aanbevelingen van het Fietsberaad. Door de forse doorsnede van 15 centimeter valt de paal goed op. De zichtbaarheid wordt verder vergroot door de signaalrode kleur en de vier brede stroken retro-reflecterende folie. De veilige hoogte van 75/80 centimeter zorgt ervoor dat fietssturen niet blijven haken. De Fietspadpaal heeft dezelfde hoge buigweerstand als andere X-Last palen. 

Op maat

X-Last palen zijn leverbaar in een groot aantal modellen en kleuren. Daarnaast kunnen ze op maat worden gemaakt en worden ze altijd geleverd met CE-markering. Daarmee zijn de palen volgens de producent momenteel de enige palen die voldoen aan de Europese norm EN 12899-3. 

www.pol.nl

Lees verder

Minister Van Nieuwenhuizen tekent Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

18 nov om 10:11 uur
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van…
Lees verder »

Rotterdam gaat voor plaatsen laadpalen samenwerken met andere gemeenten

4 nov om 11:58 uur
Rotterdam heeft de aanbesteding gepubliceerd voor nieuwe publieke laadpalen voor elektrische voertuigen. Het gaat…
Lees verder »

Haal die camerabeelden maar tevoorschijn

3 nov om 09:22 uur
Soms lijkt de openbare ruimte inmiddels vol te hangen met allerlei camera’s, toch kunnen ze ons op bepaalde…
Lees verder »

Maakt iVRI de verwachtingen waar?

13 okt om 10:10 uur
Je wordt het je pas bewust als je in het buitenland bij een verkeersregelinstallatie (VRI) staat te wachten. Er is…
Lees verder »

Duidelijke informatie laadpalen verplicht in 2021

13 okt om 07:05 uur
Vanaf juli 2021 is het verplicht voor exploitanten van publieke laadpalen om duidelijke en transparante informatie…
Lees verder »

De laadpaal op straat, kennis paraat?

12 okt om 11:53 uur
Wat was er eerder, de laadpaal of de elektrische auto? In 2020 kan de éen niet zonder de ander bestaan. Om de…
Lees verder »

Een mooi visitekaartje voor Wolvega

25 sep om 08:04 uur
Het stationsgebied in het Friese Wolvega was voorheen vooral op een verkeerskundige manier ingericht. Een weg…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »