Verminderen autogebruik onder werknemers

maandag 4 maart 2013
timer 2 min
Professor Jos van Ommeren (Vrije Universiteit Amsterdam) komt in zijn DBR-synthesestudie tot de conclusie dat om daadwerkelijk het autogebruik terug te dringen en de bereikbaarheid van stedelijke regio's te bevorderen de auto van de zaak en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen zwaarder zou moeten worden belast.

Verminderen autogebruik onder werknemers

In de DBR-Synthesenotitie van prof. dr. Jos van Ommeren  staat de relatie tussen werkgever en werknemer met betrekking tot mobiliteit centraal (mobiliteitsmanagement).

Mobiliteitsmanagement sterk beïnvloed door belastingwetgeving en regels nationale overheid


Het mobiliteitsmanagement wordt sterk beïnvloed door belastingwetgeving en regels van de nationale overheid. De huidige wetgeving stimuleert het bezit van een auto van de zaak en dit heeft belangrijke gevolgen voor de economie. Denk hierbij aan een sterke toename van woon-werkverkeer, meer privé kilometers in weekenden en een sterke stimulans van autobezit. De huidige fiscale behandeling van auto’s van de zaak frustreert op deze manier initiatieven om autogebruik te verminderen en de congestie in stedelijke regio’s terug te dringen. Ook het belasten van het goedkoop of gratis aanbieden van parkeerplekken zal grote consequenties hebben voor de verkeersvraag (minder woon-werkverkeer) en minder ruimtegebruik door bedrijven.

Professor Jos van Ommeren concludeert dat mobiliteitsmanagement sterk beïnvloed wordt door belastingwetgeving en regels van de nationale overheid. Om zijn argumentatie te onderbouwen, bespreekt hij onder andere de fiscale behandeling van de auto van de zaak, het gratis verstrekken van parkeerplaatsen aan werknemers en de consequenties van bedrijfsvervoersplannen. Van Ommeren benadrukt dat het hanteren van parkeernormen de lokale congestie kan verminderen en de welvaart kan bevorderen. In de notitie worden verschillende initiatieven van bedrijven besproken die het doel hebben om het autogebruik onder de werknemers te verminderen. Het effect is echter vaak gering omdat het fiscale belastingsysteem vaak frustrerend werkt en mensen niet worden beloond om de auto (van de zaak) te laten staan of buiten de spits om te reizen. Om daadwerkelijk het autogebruik terug te dringen en de bereikbaarheid van stedelijke regio’s te bevorderen is Van Ommeren van mening dat de auto van de zaak en de beschikbaarheid van parkeerplaatsen zwaarder zou moeten worden belast.

Download hier de volledige notitie Mobiliteitsmanagement en fiscaliteit (5 pagina's, PDF).

Bron: Verdus Nieuwsbrief