Viaduct Overhorst ingetogen én bijzonder

maandag 18 november 2019
timer 2 min
Eind augustus is de nieuwe N303 (Voortse Ring) in gebruik genomen, het provinciale deel van de rondweg bij Voorthuizen. Onderdeel van het project is het viaduct Overhorst, ontworpen door ipv Delft.

In opdracht van de provincie Gelderland ontwierp de bruggenspecialist een ingetogen betonnen kunstwerk met boomvormige steunpunten: een dikke stam van waaruit vier stevige takken het brugdek ondersteunen. De steunpunten beperken de hoofdoverspanning, waardoor het dek relatief slank kan zijn. Ze vormen een verwijzing naar het omliggend landschap en geven de brug een karakteristieke en unieke uitstraling. 

Uitwerking

De gewenste slankheid van de boomvormige steunpunten vroeg om een zorgvuldige constructieve uitwerking. Zo was bijvoorbeeld de ruimte voor wapeningsstaal in de boomtakken van de pijlers beperkt. Het in 3D uitwerken en modelleren van de steunpunten inclusief wapening bood uitkomst en leidde tot het optimale ontwerp. Uiteindelijk zijn de steunpunten in de fabriek elk in het geheel ondersteboven geproduceerd. Op locatie is vervolgens het brugdek met traditionele bekisting in het werk gestort, waardoor steunpunten en dek aaneen werden verbonden. De gehele brug is een integraalbrug: alle beton is aan elkaar vast gestort en onderhoudsbehoevende voegovergangen zijn afwezig. 

Familie

Het viaduct is qua ontwerp familie van de voetgangersbrug die ipv Delft in opdracht van de gemeente Barneveld ontwierp voor het westelijke deel van de nieuwe rondweg. De bruggen hebben eenzelfde vormentaal en hekwerk, taluds en betonnen barrier-constructie zijn identiek. Een bijzonder aandachtspunt bij de uitwerking van het viaduct was de vereiste voertuigkering op de brug. Vooral de vormgeving hiervan in combinatie met het spijlenhekwerk vormde een uitdaging, omdat de standaardoplossing het beoogde beeld aanzienlijk zou verstoren. Ipv Delft onderzocht de impact van de diverse mogelijkheden en ontwierp uiteindelijk een maatwerk vrijstaande voertuigkering die zowel constructief als visueel bij het viaduct past.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 5, november 2019.


Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »