Viaduct Overhorst ingetogen én bijzonder

maandag 18 november 2019
timer 2 min
Eind augustus is de nieuwe N303 (Voortse Ring) in gebruik genomen, het provinciale deel van de rondweg bij Voorthuizen. Onderdeel van het project is het viaduct Overhorst, ontworpen door ipv Delft.

In opdracht van de provincie Gelderland ontwierp de bruggenspecialist een ingetogen betonnen kunstwerk met boomvormige steunpunten: een dikke stam van waaruit vier stevige takken het brugdek ondersteunen. De steunpunten beperken de hoofdoverspanning, waardoor het dek relatief slank kan zijn. Ze vormen een verwijzing naar het omliggend landschap en geven de brug een karakteristieke en unieke uitstraling. 

Uitwerking

De gewenste slankheid van de boomvormige steunpunten vroeg om een zorgvuldige constructieve uitwerking. Zo was bijvoorbeeld de ruimte voor wapeningsstaal in de boomtakken van de pijlers beperkt. Het in 3D uitwerken en modelleren van de steunpunten inclusief wapening bood uitkomst en leidde tot het optimale ontwerp. Uiteindelijk zijn de steunpunten in de fabriek elk in het geheel ondersteboven geproduceerd. Op locatie is vervolgens het brugdek met traditionele bekisting in het werk gestort, waardoor steunpunten en dek aaneen werden verbonden. De gehele brug is een integraalbrug: alle beton is aan elkaar vast gestort en onderhoudsbehoevende voegovergangen zijn afwezig. 

Familie

Het viaduct is qua ontwerp familie van de voetgangersbrug die ipv Delft in opdracht van de gemeente Barneveld ontwierp voor het westelijke deel van de nieuwe rondweg. De bruggen hebben eenzelfde vormentaal en hekwerk, taluds en betonnen barrier-constructie zijn identiek. Een bijzonder aandachtspunt bij de uitwerking van het viaduct was de vereiste voertuigkering op de brug. Vooral de vormgeving hiervan in combinatie met het spijlenhekwerk vormde een uitdaging, omdat de standaardoplossing het beoogde beeld aanzienlijk zou verstoren. Ipv Delft onderzocht de impact van de diverse mogelijkheden en ontwierp uiteindelijk een maatwerk vrijstaande voertuigkering die zowel constructief als visueel bij het viaduct past.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 5, november 2019.


Lees verder

Zo blijft Amsterdam Zuidoost bereikbaar

7 jul om 12:08 uur
Om Amsterdam Zuidoost de komende jaren bereikbaar te houden, zet het initiatief ZO Bereikbaar in op groen en…
Lees verder »

KNMV: Maatregelen rond pasen mogen geen precedent scheppen

7 apr om 16:27 uurtimer1 min
Het belooft mooi weer te worden tijdens het aanstaande paasweekend. Ook motorrijders maken daar graag gebruik van…
Lees verder »

Rapport: Mobiliteits(on)geluk - op weg naar sociale alliantie mobiliteit

7 apr om 10:57 uurtimer10 min
Martijn van der Sluijs (Goudappel Coffeng) schreef in opdracht van de provincie Overijssel het rapport '…
Lees verder »

Corona-update: Busvervoer Nederland vreest faillissementen

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

VVN stelt verkeersexamen uit

23 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Veilig Verkeer Nederland stelt het verkeersexamen uit. Het examen was gepland op 30 maart, 31 maart en 2 april.…
Lees verder »

Intertraffic 2020 verplaatst naar 2021

17 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De tweejaarlijkse internationale mobiliteitsbeurs Intertraffic is verplaatst van maart 2020 naar 23-26 maart 2021…
Lees verder »

Een digitale collega voor verkeersveiligheid

10 mrt om 01:00 uurtimer4 min
Verkeersveiligheid staat weer hoog op de agenda en de hoeveelheid data groeit zo snel dat wij zelf al spreken over…
Lees verder »