VIM Congres Mobiliteit 2050 verrassend voor veel bezoekers

woensdag 29 oktober 2014
timer 3 min
Het congres 'Mobiliteit 2050' van het Vlaamse Instituut voor Mobiliteit, leidde eind oktober tot veel verrassingen voor de bezoekers. Vooral de besproken projecten en praktische uitwerkingen werden onderwerp van gesprek. Men kon kennismaken met enkele Europese initiatieven en best practices en de rol van big data en zelfrijdende voertuigen ontdekken. Hieronder een kort verslag.

Samenwerken

Het Vlaamse en Europese beleid stellen het verlagen van de uitstoot en jobbereikbaarheid als belangrijke doelstellingen. De middelen hiertoe moeten worden aangereikt door de verdere uitbouw van de technologische mogelijkheden en geïntegreerd werken is een must. Dat wil zeggen dat we verschillende verkeersmodi moeten combineren om ons te verplaatsen, maar eveneens dat we met elkaar moeten samenwerken, tussen Europese landen onderling, maar ook in Vlaanderen en België zelf. De beleidsmakers hebben geopperd dat ondernemers heel wat initiatief kunnen (moeten) nemen, maar het debat toonde een misnoegde bedrijfswereld die gehinderd wordt door een immobilisme van bestuursstructuren. En toch lijkt iedereen in België het erover eens dat we de boot niet mogen missen als we economisch niet achterop willen raken door te traag uit een twintigste-eeuws mobiliteitsmodel te stappen.

 

Technologie

Technologisch staat er al zoveel klaar, te wachten, om ons en onze goederen op een rationele wijze van punt A naar B te brengen, want thuisblijven is maar een gedeeltelijke optie om het mobiliteitsprobleem te omzeilen. En de industrie voorziet dat we daarvoor de auto niet per se op stal willen houden. Daarom konden de presentaties over de autonome voertuigen zeker op grote nieuwsgierigheid rekenen. Die kunnen enorme tijd- en geldbesparingen opleveren. Maar tegelijkertijd stoten de industriële pioniers vaak op behoudsgezindheid, met weinig overtuigende argumenten als "Dit kan niet want dit is nog nooit gedaan" of meer gefundeerde bezorgdheid als "Gaat dat de economie niet schaden?".

 

Wetgeving

Er is natuurlijk een hele weg te gaan, want ook wetgevend staan we voor een grote klus. Aansprakelijkheid en fundamentele stukken verkeerswetgeving zijn een belangrijke topic als we beslissen om een machine te laten sturen in plaats van een persoon. De meegedeelde cijfers moeten ons nochtans vertrouwen schenken in het autonome voertuig: de absolute meerderheid van de verkeersongevallen is immers te wijten aan een menselijke fout...

 

De absolute rode draad

En ook om deze reden blijft technologie de absolute rode draad door het congres. De inhoudelijke afsluiter over 'big data' is daar onlosmakelijk mee verbonden. Het combineren van data uit een heterogeen aanbod van gegevensbronnen is de technologische sleutel tot het geïntegreerde gebruik van een even gevarieerde waaier aan vervoersmodi: te voet, met de fiets, met de eigen (autonome) wagen of het deel- of meerijvoertuig, met het openbaar vervoer of met verkeersmodi die we vandaag nog niet bedacht hebben.

 

2050 is nog 36 jaar te gaan. Dat lijkt nog lang in een mensenleven. Vooral om die tijd in de file door te brengen.

 

Bron: VIM