Volop ideeën Spoorzone Delft

dinsdag 18 mei 2010
timer 3 min
 Volop ideeën Spoorzone Delft in stadsdialoog De Stadsdialoog Delft is halverwege. Meer dan 145 Delftenaren hebben hun wens, verwachting of suggestie voor de inrichting van Spoorzone Delft ingestuurd via www.stadsdialoogdelft.nl. 
 Volop ideeën Spoorzone Delft

 

Ontwerpen voor beeldbepalende locaties


Met de Stadsdialoog verzamelt het college van B&W goede ideeën voor de toekomstige inrichting van vier beeldbepalende locaties in Spoorzone Delft. De stedenbouwkundigen van Delft gebruiken straks alle ideeën om passende ontwerpvoorstellen voor de openbare ruimte te maken.

Infrastructurele plannen


Het project Spoorzone Delft omvat de volgende ingrijpende veranderingen:

•    Er komt een spoortunnel met ruimte voor vier sporen. De tunnel is 2300 meter lang, en loopt vanaf het DSM/Gist terrein tot aan de Abtswoudseweg bij de Engelsestraat aan de zuidzijde van het plangebied.
•    Tussen Phoenixstraat en Spoorsingel komt een singel. Onder de singel komt een ondergrondse parkeergarage met ongeveer 650 plaatsen.
•    Het nieuwe stationsgebouw aan de noordkant van het Stationsplein wordt gecombineerd met een nieuw gemeentelijk stadskantoor.
•    Boven het zuidelijk deel van de spoortunnel komt een stadspark.
•    Er worden nieuwe woningen gebouwd in het midden en zuidelijk deel van de Spoorzone.
Hart van de Stad
In de visie van Joan Busquets vormt de Spoorzone de verbinding tussen oost, west, noord en zuid. Het station wordt het centrale punt in het hart van de stad.  De trein is een zeer belangrijk vervoermiddel, ook voor de toekomst. Fietsers, voetgangers en OV zijn uitgangspunt in zijn visie. Natuurlijk worden auto's niet vergeten, maar parkeren gaat zoveel mogelijk onder de grond. Ook water is belangrijk in zijn visie, niet alleen voor de benodigde waterberging maar ook om te verbinden. De Spoorzone wordt een dynamische ruimte waar mensen kunnen werken en leven.


Veiligheid


Veiligheid is bij de inrichting van de openbare ruimte een belangrijk aspect. Daarom worden de verschillende verkeersstromen gescheiden: fietsers, auto's en trams krijgen elk een eigen tracé. Maar ook de sociale veiligheid is van belang. Er komt veel straatverlichting, zodat de openbare ruimte ook 's avonds goed verlicht is. Ook het nieuwe station krijgt veel lichtinval.

Uitgangspunten


De belangrijkste uitgangspunten voor de infrastructurele inrichting van de openbare ruimte op een rij:

* Bij het station komt een knooppunt voor het openbaar vervoer. Hier ontmoeten trein, bus, tram en taxi elkaar. Voor fietsers komt een ruime stalling. Automobilisten kunnen hier reizigers ophalen en afzetten, en in de buurt parkeren in een ondergrondse garage.

* De Coenderstraat wordt de nieuwe verbinding tussen noord (Phoenixstraat) en zuid (Ireneboulevard). Ten zuiden van de Ireneboulevard wordt hij doorgetrokken richting Engelsestraat. De nieuwe Coenderstraat wordt een allee van ongeveer 25 meter breed.

* Langs het water tussen het Bolwerk en de Hooikade komt een nieuwe snelle fietsverbinding tussen de TU-wijk, het station en de binnenstad.

* De Irenetunnel verdwijnt en de Westlandseweg (of 'Ireneboulevard') gaat over de nieuwe spoortunnel heen. De route biedt daardoor een aantrekkelijker uitzicht over de stad en de Kolk.

* De Abtswoudse fietstunnel verdwijnt. Dit wordt een bovengrondse verbinding tussen oost en west voor fietsers, voetgangers en auto's.


Het indienen van ideeën in de online dialoog kan nog tot en met 24 mei. Kijk op www.stadsdialoogdelft.nl.

Terug naar overzicht nieuws >>>