Voorbereiding voorkomt OV-infarct

dinsdag 14 december 2010
timer 4 min
Gedegen voorbereiding voorkomt OV-infarct De winter van 2009, 2010 ligt bij iedereen nog vers in het geheugen. Hevige sneeuwval, onbegaanbare wegen en spiegelgladde klinkerwegen zorgden voor stagnerend en zelfs wegvallend wegverkeer. Ook het openbaar vervoer lag enkele dagen grotendeels stil. 
Voorbereiding voorkomt OV-infarct


Nooddienstregeling


Reden genoeg om de volgende winterperiode goed voor te bereiden met bijvoorbeeld een gedegen nooddienstregeling. NS en ProRail gaven op 10 oktober de voorzet met het testen van een speciale winterdienstregeling. Maar is de rest van het openbaar vervoer ook winterklaar? De belangrijkste problemen bij trams en bussen werden veroorzaakt door achterblijvende techniek, strooiroutes die niet overeen kwamen met busroutes (zoals bijvoorbeeld in Dordrecht het geval was), de complexiteit van de aansturing van het OV en tenslotte het lagere kostenniveau, wat heeft geleid tot een sterke focus op kerntaken bij de vervoerbedrijven.

Noodzakelijke maatregelen


Volgens verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng uit Deventer is een aantal maatregelen noodzakelijk om de komende winter een betere dienstverlening mogelijk te maken. “Door betere afspraken te maken over strooiroutes en gezamenlijk procedures te ontwikkelen voor een calamiteitendienstregeling, kan 'paniekvoetbal' worden vermeden”, aldus adviseur openbaar vervoer Martijn Ebben van Goudappel Coffeng. “Een aantal vervoerderbedrijven heeft de technische problemen inmiddels aangepakt, maar nieuwe procedures van vervoerbedrijf én overheid voor calamiteiten zijn zeldzaam.”

Eerste stappen gezet


“Dachten we in eerste instantie nog dat er geheel geen beweging in zat, inmiddels hebben we van een aantal vervoerbedrijven begrepen dat maatregelen zijn getroffen om technische problemen komende winter te voorkomen.” Hendrik Bouwknegt, eveneens werkzaam bij Goudappel Coffeng, ziet dit als een stap in de goede richting: “De trams bij HTM stonden afgelopen jaar stil omdat wissels waren vastgevroren. Inmiddels heeft HTM apparatuur aangeschaft om wissels sneeuwvrij te houden. De trams bij RET stonden onder andere vast omdat de gemeente geruimde sneeuw op de rails had geschoven. Daarover zijn nu goede afspraken gemaakt.”  Toch is dit allerminst een garantie dat bij een volgende sneeuwrijke winter het openbaar vervoer kan blijven rijden.

Scenario's vaststellen goede eerste stap


Op voorhand bepalen wat er zou kunnen gebeuren en hier gradaties in aanbrengen is volgens Goudappel Coffeng een stap in de goede richting. “Het is goed om van tevoren na te denken over een aantal scenario's die zich kunnen voordoen, bijvoorbeeld aansluitend bij gemeentelijke scenario's voor hun strooidiensten”, aldus Bouwknegt. “Per scenario is bekend welke wegen (nog) begaanbaar zijn en per scenario kan dan ook een calamiteitendienstregeling worden gemaakt. Dit kan betekenen dat in een extreem scenario de bussen een route rijden die ze nooit rijden, omdat hun eigen routes niet sneeuwvrij zijn. Maar ze rijden wel!” Ebben vult aan: “De voorbereiding zorgt er bovendien voor dat alle partijen weten op welk moment de nooddienstregeling kan worden gereden, zodat er geen tijd verloren gaat en er ook achteraf geen gedoe meer over is. Ons advies richting de provincies en vervoerders luidt dan ook om van tevoren samen na te denken over de procedure bij calamiteiten.”

Checklist voor een goede voorbereiding op extreem winterweer:


-    Zorg dat er vooraf een aantal scenario's zijn vastgelegd en dat hier duidelijke afspraken over worden gemaakt;
-    Dit betekent dat de vervoerder en opdrachtgever met gezond verstand bij elkaar moeten gaan zitten en de veelheid aan regelgeving aan de kant moeten schuiven;
-    Zorg dat de informatievoorziening voor de reiziger ook tijdens calamiteiten goed op orde is;
-    Indien mogelijk, dan is het raadzaam al in de aanbestedingsfase na te denken over een gedegen calamiteitenplan voor het openbaar vervoer;
-    Laat (bijvoorbeeld met een gratis kopje koffie of erwtensoep) zien dat je de reiziger serieus neemt.

Het complete achtergrondartikel lezen? Dit vindt u in Verkeer in Beeld Magazine # 6!

 

Terug naar overzicht nieuws >>>