We durven er niet over te praten

woensdag 18 september 2019
timer 3 min
Pak eens een willekeurig gemeentelijk mobiliteitsplan erbij. Neem de inhoudsopgave en ga op zoek naar 'de voetganger'. De problemen, de wensen, de kansen, de ambitie, de analyse, de aanpak en de maatregelen. Ik ben er bijna zeker van dat je het boekwerk zo ter zijde kan schuiven, omdat er niet veel te vinden zal zijn.

Door Johan Diepens, directeur Mobycon

Om

De oorzaak? Komt het door historische ontwikkelenen of door onze cultuur? De Nederlander pakt nu eenmaal voor een serieuze afstand de fiet, en we lopen wel graag maar dan wel door een winkelstraat of door een mooi aangelegd groen gebied. 10 jaar geleden begreep ik buitenlandse bezoekers niet die ons vertelden dat zij veel van ons konden leren over de fiets, maar wij van hen als het ging om de voetganger. Maar inmiddels ben ik wel om. Wij hebben de voetganger verwaarloosd, beschouwen het lopen als iets wat toch wel zal gebeuren en altijd maar een kort stukje is. Die voetganger die redt zich wel!

Profiel

In onze overvolle steden met fietsers, scooters, auto’s, bussen en vrachtauto’s, snakken we naar een slimmer, gezonder, duurzamer en efficiënter gebruik van onze openbare ruimten. In die overvolle steden is de voetganger het kind van de rekening. Er is geen ruimte meer door het stallen van fietsen en auto’s. Onze steden zien nu ook langzaam de voordelen in als we onze mobilisten zo ver kunnen krijgen dat we ook afstanden tot twee kilometer lopend overbruggen. Daarmee kunnen we de fiets en auto laten staan en creëren we meer ruimte.

 

We hebben behoefte aan kennis over hoe een netwerk voor voetgangers te ontwikkelen, hoe veilige en goede kruisingen met het overig verkeer te kunnen ontwerpen. Het profiel van de voetganger, toegankelijkheid voor jong en oud, wayfinding en nog veel meer. Maar ook in deze tijden van MaaS: hoe kunnen alle mobilisten hun zelfstandigheid en zelfredzaamheid behouden.

Aandurven

Ik hoop dat het event Walk21 ons Nederlanders even van de fiets laat stappen en dat we het aandurven om openlijk over ‘lopen’ te praten. Zodat de voetganger de welverdiende plek krijgt in onze komende mobiliteitsplannen!

Walk21

Van 7 tot 10 oktober is in Rotterdam de twintigste editie Walk21, het grootste internationale voetgangerscongres. 
Komt u ook?
Bezoek de website voor meer informatie en om u aan te melden.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 4, september 2019.


Lees verder

Corona-update: Busvervoer Nederland vreest faillissementen

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

VVN stelt verkeersexamen uit

23 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Veilig Verkeer Nederland stelt het verkeersexamen uit. Het examen was gepland op 30 maart, 31 maart en 2 april.…
Lees verder »

Intertraffic 2020 verplaatst naar 2021

17 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De tweejaarlijkse internationale mobiliteitsbeurs Intertraffic is verplaatst van maart 2020 naar 23-26 maart 2021…
Lees verder »

Een digitale collega voor verkeersveiligheid

10 mrt om 01:00 uurtimer4 min
Verkeersveiligheid staat weer hoog op de agenda en de hoeveelheid data groeit zo snel dat wij zelf al spreken over…
Lees verder »

Adviseur Verkeer

4 mrt om 01:00 uurtimer5 min
Ben jij specialist op het gebied van verkeer en zoek je een uitdagende functie waarbij je een bijdrage levert aan…
Lees verder »

Diesel vooral populair onder Friezen

26 feb om 01:00 uurtimer2 min
Bijna een kwart van de personenwagens in Friesland rijdt op diesel, blijkt uit onderzoek van Independer. Hybride…
Lees verder »

Mobiliteit kun je niet los zien van welzijn

25 feb om 01:00 uurtimer4 min
Gertjan Hanckmann van advies- ingenieurs- en ontwerpbureau Kragten voorspelt een koppeling tussen mobiliteit en…
Lees verder »