Werken aan 'smart' Amsterdam Centraal

dinsdag 31 mei 2016
timer 2 min
Sinds begin mei meet Royal HaskoningDHV in opdracht van NS continu de reizigersstromen op station Amsterdam Centraal. De data die deze metingen opleveren, moet NS in staat stellen om de vaak ingewikkelde loopstromen op het station te optimaliseren en zo het comfort en de veiligheid van de dagelijkse 250.000 bezoekers van station Amsterdam Centraal te verbeteren.

Op station Amsterdam Centraal worden verschillende technieken ingezet om reizigersstromen te meten, zo wordt gekozen voor tel- en volgsystemen bij alle in- en uitgangen van het station en worden signalen van smart devices, zoals mobiele telefoons en tablets opgepikt. Hiermee kan men zien waar mensen het station binnenkomen en waar ze het station weer verlaten. Dit creëert inzicht in de hoeveelheid reizigers, looproutes, verblijftijden en hoe druk het op bepaalde plekken is. Hierbij wordt overigens voldaan aan de strengste privacy-eisen.

 

Comfortabeler reizen

De verzamelde data wordt geanalyseerd. Op basis van deze informatie kunnen gefundeerd maatregelen worden genomen om bijvoorbeeld de inrichting van het station te verbeteren, waarmee de reis van de klant comfortabeler moet worden: sneller van A naar B door slimme inrichting en maatregelen om het comfort te verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door OV-chippoortjes slimmer neer te zetten, de meest logische plekken van bewegwijzering te kiezen of het stationspersoneel op andere plekken in te zetten.