Eerst even het patriarchaat omverwerpen

maandag 18 november 2019
timer 3 min
Het lijkt nog niet erg te willen vlotten met Mobility as a Service. Op lokaal niveau wordt er hier en daar op los gepilot, maar veel verder zijn we nog niet. Heel gek is dat niet. De drukte op de weg is geen logistiek, maar een cultureel probleem. En daarmee is de horde voor MaaS is niet technisch, maar psychologisch.

Door Elise Fikse

 

MaaS, dat betekent vervoersmiddelen delen. Dat betekent fietsen, wachten op de trein en naast onbekenden zitten. En dat is maar heel moeilijk te verenigen met een machocultuur. Nu mannelijkheid van alle kanten onder druk staat – vieze grapjes tijdens vergaderingen kunnen niet meer, een tik op de billen van de office manager als blijk van waardering is ineens discutabel, extra salaris voor gelijke arbeid is ook al controversieel – is de auto een van de laatst overgebleven bastions van mannelijkheid. Met andere woorden: om van MaaS echt een succes te maken, moeten we eerst even het patriarchaat omverwerpen.

 

Het is hoog tijd. Want net zoals er in het openbaar vervoer geen plek meer is voor manspreading (wijdbeens zitten en daarmee de ruimte van degene naast je beperken), hebben we op de weg geen ruimte meer voor auto’s gevuld met 1.38 mens en 75% ego.

 

Voordat u massaal hate tweets begint te schrijven: dat zeg ik niet alleen, dit vindt Hans Jeekel, hoogleraar Smart Moblity aan de TU Eindhoven, ook. In een interview bij BNR’s Big Five over autonoom rijden noemt hij de bezettingsgraad van auto’s (en vrachtwagens) als de belangrijkste reden van de congestie. Dat die omhoog moet is evident. Jeekel: “Dat klinkt idealistisch, maar het idee dat dit idealistisch klinkt, is eigenlijk een gotspe”.  Volgens Jeekel zijn mannen de grootste dwarsliggers hier. (Lang niet alle, haastte hij zich te zeggen. En inderdaad, ook ik ken allerlei mannen die niets om auto’s geven, onder wie godzijdank mijn geliefde.) Die willen hun auto niet opgeven. Want ja, die mannelijkheid. Van de politiek hoeven we niet veel te verwachten, want mannen hebben ook kiesrecht en voor je het weet strijk je iemand tegen de haren in.

 

Hoe dit op te lossen? Hoe ontleen je status aan een ov-chipkaart? Het zette me aan het denken en met gepaste trots introduceer ik: ovBLACK. Businessclass openbaar vervoer. People movers uitgerust met een paar stoelen of zelfs een aparte coupe voor deze ovBLACK-klasse. Met watertappunt, espressoapparaat, een stopcontact en noise canceling headphones. Met matzwarte elektrische deelfietsen, wachthokjes met massagestoelen en een priority lane. En natuurlijk met volop ruimte voor man spreading. Dus hup, omver dat patriarchaat, dan kunnen we eindelijk weer een beetje lekker doorrijden.

 

Dit artikel verschijnt ook in Verkeer in Beeld 5, november 2019.

 

Lees verder

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »

Minister Van Nieuwenhuizen tekent Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht

18 nov 2020
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft een nieuw tracébesluit voor de aanpassing van…
Lees verder »