Freedom of cycling: De e-fietser bepaalt zijn eigen plek

maandag 16 oktober 2017
timer 2 min
Fietsland Nederland maakt steeds meer kennis met de elektrische fiets. De ontwikkelingen van deze fietsen gaan zó snel, dat e-fietsers niet meer weten wat de juiste plek op de weg is. Moeten ze wel of niet het fietspad op, dan wel op de rijbaan? En wie mogen er op snelfietsroutes rijden?

Met de landelijke regelgeving maken we onderscheid tussen de ‘gewone’ e-bike (op het fietspad) en de speed pedelec (bromfiets, dus in veel situaties op de rijbaan). Een snelle fiets mag dus niet op een snelfietsroute: het lijkt de omgekeerde wereld!

Diversiteit aan snelheden

Dit jaar vond Velo-city plaats in het beste fietsland ter wereld en had als titel: ‘The Freedom of Cycling’. Die vrijheid geldt ook voor de fietssnelheid. Feit is dat een fietser, en dus ook een e-fietser, zo hard trapt als nodig is. Dat verschilt per rit. Bepalende aspecten daarbij zijn tijd, motief, weer, gemoedstoestand, et cetera. Een e-fietser heeft in de praktijk dus een grote diversiteit aan snelheden. En dan proberen we in Nederland de plek op de weg vrij statisch voor te schrijven. De voertuigontwikkelingen maken het voor wegbeheerders steeds lastiger om e-fietsers overal op de juiste plek te krijgen. Daarom is het tijd voor een andere manier van denken in deze kwestie.

Waarom?

De e-fietser kent zijn voertuig en weet hoeveel tijd hij voor zijn verplaatsing heeft. En dus welk rijgedrag (welke snelheid)  daarvoor nodig is. Laten we de e-fietser die vrijheid en verantwoordelijkheid geven in de bepaling van zijn routekeuze! Een belangrijke winst die daarbij gehaald wordt, is dat er geen nadere regelgeving nodig is.

Wat is wel nodig?

Deze andere manier van denken vergt wel enige inspanningen. En zeker niet alleen van de e-fietser. Het succes van deze vrijheid en verantwoordelijkheid wordt bepaald door kennis van en anticiperen door alle verkeersdeelnemers. Daarvoor zijn  twee typen maatregelen nodig: een landelijke campagne voor alle weggebruikers (informeren) en een doelgroepsgerichte benadering van (e-)fietsers over keuzeaspecten en  verantwoordelijkheden tijdens het fietsen (participeren). Fietshandelaren en de Fietsersbond erkennen daarbij hun rol in ‘bijdragen aan veilig fietsen’ en krijgen hierin een actieve plek.

Kortom: the freedom of cycling in Nederland? Dat is met topsnelheid op de speed pedelec verantwoord tussen het autoverkeer rijden en tussendoor rustig trappen op het (snel)fietspad.

Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld 04/2017.

Lees verder

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »

Van Brienenoordbrug krijgt opknapbeurt

23 jun om 10:16 uur
Vanaf 2025 krijgt de inmiddels verouderde Van Brienenoordbrug een flinke opknapbeurt. De boogbrug richting…
Lees verder »

Sweco levert GeoWeb-software aan Rijkswaterstaat

22 jun om 10:59 uur
Ingenieursadviesbureau Sweco gaat de komende 5,5 jaar GeoWeb-software leveren aan Rijkswaterstaat. Met GeoWeb…
Lees verder »

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

26 mei om 09:33 uur
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te…
Lees verder »

Gratis webinar: Het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving

28 apr om 16:12 uur
Hoe komen we samen tot het nieuwe normaal in de fysieke leefomgeving? Wat spreken we af, met wie, voor wie? Leer…
Lees verder »

Nieuwe rotonde in Scheveningen maakt havengebied beter bereikbaar

30 mrt om 14:59 uurtimer1 min
In Scheveningen is de rotonde op de kruising Westduinweg-Schokkerweg opgeleverd. De rotonde maakt het havengebied…
Lees verder »