Het had zomaar een scène kunnen zijn uit een horrorfilm over massatoerisme

maandag 23 september 2019
timer 3 min
De voetganger heeft er een natuurlijke vijand bij. Als u deze zomer door een buitenlandse stad hebt gestruind, is de kans groot dat u er door eentje van de sokken bent gereden of uw nek hebt gebroken over een rondslingerend exemplaar. En ondanks dat ze in Nederland nog niet officieel zijn toegestaan op de openbare weg, ben ik er al meer dan één tegengekomen op het fietspad en station. Ze hebben ons omsingeld en vinden langzaam maar zeker hun weg naar de Nederlandse wegen, binnengekomen via kofferbakken en extra ingecheckte ruimbagage. Ik heb het over de elektrische step.

Door Elise Fikse

 

Ik voel veel weerstand

Het gevaarte was al langer in opkomst - vorig najaar verscheen er op Netflix al een aflevering van de BuzzFeed docu-serie ‘Follow This’ over hoe het fenomeen letterlijk van de ene dag op de andere Amerikaanse steden had overgenomen - maar ineens is er echt geen houden meer aan. Misschien ben ik bevooroordeeld door de onuitstaanbare surfer die in Follow This werd gevolgd, maar ik voel veel weerstand.

 

Op zich is een uitstootvrij voertuig dat vervuilend autoverkeer in de stad vermindert een positieve ontwikkeling. En het zou oprecht een heel handige oplossing kunnen zijn voor die verdraaide eerste en laatste kilometers van een reis. Maar er is iets in de elektrische step wat me mateloos irriteert. Misschien is het dat het er een beetje belachelijk uitziet, een volwassen mens op wat tot vrij recent toch echt gewoon een stuk kinderspeelgoed was. Misschien is het dat er iets ongelooflijk passief-aggressiefs uitgaat van de manier waarop de stepper zich met 25 kilometer per uur en stoïcijns gezicht door een meute voetgangers stuwt. Op het vliegveld moest ik zelfs een paar keer aan de kant springen voor mensen die met hun koffer voor zich op een elektrische step door de terminal beukten. Het had zomaar een scène kunnen zijn uit een horrorfilm over massatoerisme.

 

Maar het is vooral dat ze het slechtste in mensen boven lijken te halen. Zeker in het geval van de deel-step, die je zomaar overal mag achterlaten. Mensen gooien ze van zich af op de exacte plaats waar ze afstappen. Als nietsvermoedende voetganger lekker door Instagram scrollend en over het trottoir sjokkend, breek je zomaar je nek over een neergekwakte step. Rolstoelen, scootmobielen, kinderwagens, niemand kan er meer langs, maar wat dondert het, bestemming bereikt!

 

De haters-gonna-hate-mentaliteit die het voertuig vereist, maakt hem perfect voor de tijdgeest, maar de grens tussen gezonde onverschilligheid en schijt hebben aan iedereen is dun. Misschien wel te dun om met 25 kilometer per uur goed te kunnen berijden.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 4, september 2019.

 

Walk21

Komt u ook naar Walk21, hét voetgangerscongres, van 7 tot 10 oktober in Rotterdam?

 

 

Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »