Pizzakoeriers gaan niet met de bus

vrijdag 17 mei 2019
timer 2 min
Ongevallencijfers worden steeds beter. We ontwikkelen risico-indicatoren om de verkeersveiligheid steeds beter kunnen doorgronden. We kunnen uitspraken doen over ongevallen nog voor ze gebeurd zijn. Maar het reismotief registreren we niet, dus het motief achter een ongeval kennen we niet.

Door Adriaan Walraad


De vraag is snel gesteld: hoe veilig is een maaltijdbezorger? ? We snappen dat verkeersveiligheid voor onze pizzakoeriers niet altijd vanzelfsprekend is. Rustig rijden en aan de maximum snelheid houden. Aan de verkeersregels houden en stoppen voor een rood licht of een voetganger bij een zebrapad. Niet op de telefoon kijken, ook niet voor navigatie, en niet bellen tijdens het rijden. Een helm goed en goed vast dragen. Het zal niet voor elke pizzakoerier prioriteit hebben.

 

Vanuit de risicobenadering zou je kunnen zeggen: we zien de risicogroep jongeren heel veel kilometers maken op drukke momenten en op drukke plekken. Dat alles onder -al dan niet zelf opgelegde- tijdsdruk.


Maar wat zijn de harde feiten? Al in 1996 constateert SWOV dat verzekeringen pizzakoeriers uitsluiten van de verzekering. Maar de politie registreert het reismotief niet systematisch. Wat we wel weten, komt van VVN samen met Vereende Verzekeringen. De resultaten liegen er niet om. Uit cijfers over 2017 en 2018 blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer zo vaak schade rijden vergeleken met andere brommers. Ze rijden niet alleen vaker schade, het gemiddelde schadebedrag is ook 75% hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.


Met de huidige platformeconomie komen daar Uberchauffeurs, pakketbezorgers en boodschappenbezorgers bij. Opdrachtgevers aan de ene kant en opdrachtnemers aan de andere kant hebben allebei een verantwoordelijkheid in het verkeer. Om dat in goede banen te leiden zijn goede en gedetailleerde ongevallencijfers nodig, per gemeente. 



Lees verder

Hoe faciliteren we duurzame groei?

12 apr om 10:58 uur
Wat kan de invloed van parkeerbeleid zijn op gebiedsontwikkeling? “Met die vraag zijn we op onderzoek gegaan in de…
Lees verder »

Wat zijn de mobiliteitsplannen van de politieke partijen?

26 jan om 15:02 uur
De Tweede Kamerverkiezingen staan op 17 maart voor de deur. Wat zijn de verschillende politieke partijen van plan…
Lees verder »

Wat kunnen we leren van de coronacrisis leren over gedragsbeïnvloeding?

25 jan om 14:32 uur
Tijdens de persconferenties van minister-president Rutte valt het woord ‘gedrag’ voortdurend. Met het gegeven dat…
Lees verder »

De kracht die de boel in beweging bracht

13 jan om 15:34 uur
Mobiliteitsgedrag was altijd moeilijk te veranderen. Velen werkten de afgelopen jaren om mensen uit de auto en in…
Lees verder »

Online evenement over experiment Snuffelfiets: fietsend meten met sensoren

11 jan om 14:30 uur
Sinds juni 2019 brengen ruim 500 inwoners in de provincie Utrecht en een deel van Gelderland met een meetkastje op…
Lees verder »

Parkeerverguning tweede auto in Amsterdam fors duurder

6 jan om 14:45 uur
De gemeente Amsterdam wil het bezit van een tweede auto ontmoedigen. Daarom wordt een parkeervergunning voor een…
Lees verder »

GIS-experts leveren gemeentelijke data, verkeerskundige analyseert

22 dec 2020
Verkeersveiligheidsexperts van Antea Group en Royal HaskoningDHV helpen gemeenten bij het opstarten van…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »