Pizzakoeriers gaan niet met de bus

vrijdag 17 mei 2019
timer 2 min
Ongevallencijfers worden steeds beter. We ontwikkelen risico-indicatoren om de verkeersveiligheid steeds beter kunnen doorgronden. We kunnen uitspraken doen over ongevallen nog voor ze gebeurd zijn. Maar het reismotief registreren we niet, dus het motief achter een ongeval kennen we niet.

Door Adriaan Walraad


De vraag is snel gesteld: hoe veilig is een maaltijdbezorger? ? We snappen dat verkeersveiligheid voor onze pizzakoeriers niet altijd vanzelfsprekend is. Rustig rijden en aan de maximum snelheid houden. Aan de verkeersregels houden en stoppen voor een rood licht of een voetganger bij een zebrapad. Niet op de telefoon kijken, ook niet voor navigatie, en niet bellen tijdens het rijden. Een helm goed en goed vast dragen. Het zal niet voor elke pizzakoerier prioriteit hebben.

 

Vanuit de risicobenadering zou je kunnen zeggen: we zien de risicogroep jongeren heel veel kilometers maken op drukke momenten en op drukke plekken. Dat alles onder -al dan niet zelf opgelegde- tijdsdruk.


Maar wat zijn de harde feiten? Al in 1996 constateert SWOV dat verzekeringen pizzakoeriers uitsluiten van de verzekering. Maar de politie registreert het reismotief niet systematisch. Wat we wel weten, komt van VVN samen met Vereende Verzekeringen. De resultaten liegen er niet om. Uit cijfers over 2017 en 2018 blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer zo vaak schade rijden vergeleken met andere brommers. Ze rijden niet alleen vaker schade, het gemiddelde schadebedrag is ook 75% hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken.


Met de huidige platformeconomie komen daar Uberchauffeurs, pakketbezorgers en boodschappenbezorgers bij. Opdrachtgevers aan de ene kant en opdrachtnemers aan de andere kant hebben allebei een verantwoordelijkheid in het verkeer. Om dat in goede banen te leiden zijn goede en gedetailleerde ongevallencijfers nodig, per gemeente. 



Lees verder

Samen veilig op 1,5 meter afstand

25 sep om 16:24 uur
Nederland zoekt stap voor stap zijn weg terug uit de intelligente lockdown. Dit leidt tot een toename van…
Lees verder »

Prinsjesdag: 1,9 miljard euro voor wegen en spoor

15 sep om 15:52 uur
De komende jaren geeft het ministerie van IenW 1,9 miljard euro uit voor onderhoud en vervanging van wegen, spoor…
Lees verder »

Rotterdam start experiment Veilige Schoolomgeving

15 sep om 14:55 uur
Om het veiliger voor kinderen te maken in de buurt van hun basisschool, start Rotterdam het verkeersexperiment…
Lees verder »

Nationale Omgevingsvisie geeft meer ruimte aan Rijksoverheid

14 sep om 11:29 uur
De Nationale Omgevingsvisie is toegezonden aan de Tweede Kamer. De Nationale Omgevingsvisie, kortweg NOVI, geeft…
Lees verder »

Fietsen binnenkort verboden in deel centrum Den Haag

13 aug om 15:44 uur
Na de zomer is fietsen in een groot deel van de Haagse binnenstad verboden tussen 11:30 en de sluitingstijd van de…
Lees verder »

Nijmegen neemt maatregelen voor betere luchtkwaliteit

29 jul om 11:05 uur
Nijmegen neemt maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Zo worden er meerdere zero-emissiezones…
Lees verder »

Pilot N201: vrachtverkeer sneller en schoner dankzij iVRI’s

20 jul om 11:06 uur
Gedurende zes weken vóór de coronacrisis werd op de N201 over een traject van 14 kilometer van en naar Mijdrecht…
Lees verder »

Zo blijft Amsterdam Zuidoost bereikbaar

7 jul om 12:08 uur
Om Amsterdam Zuidoost de komende jaren bereikbaar te houden, zet het initiatief ZO Bereikbaar in op groen en…
Lees verder »