Smart City? Aan de juiste knoppen kunnen draaien!

donderdag 11 oktober 2018
timer 3 min
Laurens Lapré, Vice President Consulting bij CGI: 'Hoe kom je van A naar B zonder iemand of iedereen lastig te vallen?'

Hoewel Smart Cities al een containerbegrip is, gaat het volgens mij om de vraag: ‘Hoe kunnen we de data van de stad voor ons laten werken?’ Ik voorzie dat MaaS een nieuw middel kan zijn voor collectief verkeersmanagement 2.0. Ik noem het 2.0 omdat de mogelijkheden van MaaS-data verder zullen gaan dan sturen op doorstroming, bereikbaarheid en verminderen van files. MaaS-adviezen kunnen bijvoorbeeld óók gaan sturen op schone en geluidsarme gebieden in steden.

Het gaat dan ook niet meer alleen om: hoe kom je van A naar B, maar hoe kom je van A naar B zonder iemand of iedereen lastig te vallen. De vraag hierachter is: aan welke ‘knoppen’ kun je als stad draaien om MaaS-providers iets aan te laten bieden waardoor de stad met al haar bewoners en bezoekers beter loopt en functioneert.

Voorwaarde daarvoor is dat MaaS-providers meegaan in het aanbieden van adviezen die (ook) van belang zijn voor het collectief. Willen zij dat? Of kiezen ze voor het belang van de individuele klant die geen enkel zicht heeft op het effect van zijn reis op het netwerk en simpelweg snel en comfortabel van A naar B wil? Begrijpelijk, want routes beïnvloeden ten gunste van het collectief kan ook betekenen dat je vandaag iets langer rijdt dan morgen!

Toch geloof ik in de mogelijkheid van collectieve sturing via de MaaS-apps. De Spitsmijdenprojecten hebben immers aangetoond dat individuen bereid zijn om hun mobiliteitsgedrag (duurzaam) aan te passen als ze een passende beloning krijgen. Dat gegeven kun je meenemen in de MaaS-app. Ik stel me dus voor dat de MaaS-app zegt: ‘Dit is weliswaar de kortste weg, maar kies je voor een alternatief waardoor er minder opstoppingen voor iedereen zijn, dan krijg je een beloning’. Dan ben je transparant. We gaan deze collectieve mogelijkheden en de transparantie daarover testen in de komende MaaS-pilots, en ook in ons eigen bedrijf.

Verkeersmanagement 2.0 via MaaS-data is nog ver weg. De grote vraag blijft of MaaS-providers willen meewerken aan collectieve sturing waardoor individuen uiteindelijk zullen merken dat het minder druk wordt in de stad. Veel zal afhangen van de uitkomsten van de MaaS-pilots en van (internationale) afspraken over de sturingsmogelijkheden aan de achterkant van verschillende MaaS-platformen. Mijn oproep is dan ook: doe mee en kijk mee met de MaaS-pilots.”

Deze blog verscheen in Verkeer in Beeld 4, oktober 2018.

Lees verder

KNMV: Maatregelen rond pasen mogen geen precedent scheppen

7 apr om 16:27 uurtimer1 min
Het belooft mooi weer te worden tijdens het aanstaande paasweekend. Ook motorrijders maken daar graag gebruik van…
Lees verder »

Rapport: Mobiliteits(on)geluk - op weg naar sociale alliantie mobiliteit

7 apr om 10:57 uurtimer10 min
Martijn van der Sluijs (Goudappel Coffeng) schreef in opdracht van de provincie Overijssel het rapport '…
Lees verder »

Corona-update: Busvervoer Nederland vreest faillissementen

24 mrt om 01:00 uurtimer2 min
De overheidsmaatregelen om verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan hebben grote impact, ook op onze…
Lees verder »

Castricum plaatst slimme sensoren voor verkeerstellingen

23 mrt om 01:00 uurtimer4 min
De gemeente Castricum heeft slimme sensoren geplaatst om verkeerstellingen in het centrumgebied mee te verrichten…
Lees verder »

VVN stelt verkeersexamen uit

23 mrt om 01:00 uurtimer1 min
Veilig Verkeer Nederland stelt het verkeersexamen uit. Het examen was gepland op 30 maart, 31 maart en 2 april.…
Lees verder »

Intertraffic 2020 verplaatst naar 2021

17 mrt om 01:00 uurtimer1 min
De tweejaarlijkse internationale mobiliteitsbeurs Intertraffic is verplaatst van maart 2020 naar 23-26 maart 2021…
Lees verder »

Een digitale collega voor verkeersveiligheid

10 mrt om 01:00 uurtimer4 min
Verkeersveiligheid staat weer hoog op de agenda en de hoeveelheid data groeit zo snel dat wij zelf al spreken over…
Lees verder »

Diesel vooral populair onder Friezen

26 feb om 01:00 uurtimer2 min
Bijna een kwart van de personenwagens in Friesland rijdt op diesel, blijkt uit onderzoek van Independer. Hybride…
Lees verder »