Speerpuntloze verkeersveiligheid

vrijdag 5 juli 2019
timer 2 min
Het zou bijzonder zijn als KLM aankondigt dat KLM als speerpunt heeft om volgend jaar maximaal 2 Boeings te zien crashen. Als een voedingsmiddel niet veilig is, dan wordt dat product direct uit de schappen gehaald. Daar doe je direct iets aan. No questions asked. Maar dat is minder vanzelfsprekend voor onveilige wegen, op de een of andere manier.

Door Adriaan Walraad


Speerpuntloze verkeersveiligheid, zo zou je kunnen noemen. Een gedachte-experiment waarin ik u graag meeneem.

Speerpuntloze verkeersveiligheid is namelijk de enige consequente uitwerking van de actuele beleidsformuleringen. Volgens het regeerakkoord is verkeersveiligheid is een nationale prioriteit. Verkeersveiligheid moet overal en altijd gewaarborgd zijn - voor alles en iedereen. En de nieuwe doelstelling voor verkeersveiligheid luidt: nul slachtoffers. Elk slachtoffer is er één teveel.

 

Doen (1): Wat is de consequentie van de speerpuntloze verkeersveiligheid? We stellen niet langer prioriteiten. We willen de nul , en wel met prioriteit. Veilig - of zo veilig als mogelijk - dat is de enige norm. Geld mag daarbij geen belemmering zijn.

 

Doen (2): Omgekeerd, als onveiligheid geen speerpunt is, dan wil dat niet zeggen dat er geen probleem is. Speerpuntloze veiligheid is een prima reden om het probleem van eenzijdige ongevallen met fietsers en voetgangers voortvarend ter hand te nemen. Onvolkomen politieregistratie van ongevallen verhulde deze grote groep slachtoffers lange tijd, maar ziekenhuisregistratie maakt het probleem van eenzijdige ongevallen in de volle omvang duidelijk.

 

Doen (3): Een derde consequentie, denkend vanuit speerpuntloze verkeersveiligheid, is dat we niet gaan praten, maar dat we gaan doen: aan het werk gaan om de verkeersveiligheid te verbeteren. Goed onderbouwd en met ‘state of the art’ kennis. De grote winsten boeken, het achterstallige inhalen en tegelijk ook overal de puntjes op de i zetten.

 

Kauw eens op de gedachte van speerpuntloze verkeersveiligheid tijdens vakantie. En bespreek uw nieuwe speerpunt eens met uw bestuurder na de vakantie.

Lees verder

51e Gebruikersdag: Coronamaatregelen veroorzaken nieuwe verkeersregeldilemma’s

29 jun om 16:32 uur
“We moeten meer weten over fiets- en voetgangers en ov-bezettingsgraden”
Lees verder »

Veilig voor fietsers en voetgangers

29 jun om 16:07 uur
Traffic-Care is vooral bekend van de Zebra-Safe fiets-/voetgangers-oversteekplaatsen. Er worden verschillende…
Lees verder »

De straat op maat

29 jun om 15:46 uur
Als ontwerpers van de openbare ruimte werken we aan aantrekkelijke, groene en bereikbare steden en dorpen. We zijn…
Lees verder »

Van Brienenoordbrug krijgt opknapbeurt

23 jun om 10:16 uur
Vanaf 2025 krijgt de inmiddels verouderde Van Brienenoordbrug een flinke opknapbeurt. De boogbrug richting…
Lees verder »

Sweco levert GeoWeb-software aan Rijkswaterstaat

22 jun om 10:59 uur
Ingenieursadviesbureau Sweco gaat de komende 5,5 jaar GeoWeb-software leveren aan Rijkswaterstaat. Met GeoWeb…
Lees verder »

Het nieuwe normaal in binnenstad en dorpskern: hoe dan?

28 mei om 12:06 uur
Nu Nederland voorzichtig de eerste stappen uit de intelligente lockdown zet, neemt het aantal bewegingen ook weer…
Lees verder »

Podcast: een blokje om met XTNT

26 mei om 11:35 uur
Waarschijnlijk breng je momenteel veel tijd door achter je beeldscherm en ben je tegelijkertijd op zoek naar…
Lees verder »

Rotterdams experiment: meer ruimte voor fiets rondom Erasmusbrug

26 mei om 09:33 uur
In Rotterdam krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte rondom de Erasmusbrug om over te steken en voor te…
Lees verder »