6 meter hoog doortrappen in Roermond

maandag 8 mei 2017
timer 3 min
Als het aan Shweeb ligt, gaan we 6 meter de lucht in om ons snel, veilig en gezond door de stad te verplaatsen. Het fietsmonorailconcept is een van de zes finalisten van de Mobility & Transport Innovation Challenge Roermond.

Johannes Krens is al acht jaar bezig met het futuristische vervoermiddel, bedacht door de Australiër Jeffrey Barnett. Die constateerde dat het in Tokio, waar hij woonde, levensgevaarlijk was om te fietsen. Daarop ontwikkelde hij een elektrisch monorailsysteem dat deels wordt aangedreven door te trappen. Google investeerde er al een miljoen dollar in en het concept werd al bewezen in een pretpark. Maar daar kwam het tot nu toe nog niet uit.


Roermond moet daar verandering in brengen, als het aan Krens ligt. De gepensioneerde sociaal-psycholoog vloog de hele wereld over om mensen in ontwikkelingslanden te helpen met hun trauma, maar zag dat hulporganisaties vooral bezig waren met mensen helpen te overleven. “Daarop besloot ik me met basalere zaken te gaan bezighouden, zoals water en duurzaamheid”, aldus Krens. De Shweeb is daar een prima voorbeeld van. De pods, geschikt voor twee of vier personen, zijn volledig groen aangedreven. De elektrische aandrijving wordt deels opgewekt door te trappen. Het restant komt van zonnepanelen. “Voor een traject van tien kilometer hebben we maar dertig vierkante meter aan zonnepanelen nodig”, legt Krens uit. En hoe meer je trapt, hoe minder je betaalt - al wordt er daarbij wel rekening gehouden met of je kind, oudere of gehandicapte bent.


Het futuristische design kan grotendeels wegvallen in de omgeving, omdat de palen in elke vorm kunnen worden geleverd. Zes meter hoog moet het systeem beginnen bij het voormalige vliegveld Brüggen, net over de grens in Duitsland, waar een grote P+R-locatie moet komen. Via de N280 en de Oranjelaan gaat het dan naar het station. Krens: “Doordat je al in de hoogte bent, kun je een halte realiseren op het dak van de parkeergarage. Vervolgens kan de lijn via het Broekhin of het spoor naar het Outletcentrum om vervolgens te eindigen vlak voor de Maaskade. “Eventueel kun je nog denken aan een verlenging over de Maas naar de Maasplassen”, legt Krens uit.


Het klinkt ambitieus, maar volgens Krens zijn de kosten beperkt: “Voor een miljoen euro per kilometer leg je dit systeem aan. Vergelijk dat maar eens met de tram naar de Uithof in Utrecht die vijftig miljoen per kilometer kost.” Bovendien zijn de pods waarschijnlijk sneller. Krens: “Op rustige momenten kun je ervoor kiezen dat mensen zelf hun snelheid bepalen. Met sensoren kan je voorkomen dat pods met elkaar in botsing komen. Maar op drukke momenten kan je als beheerder zelf de snelheid instellen. Zo kan je gemiddeld 50 kilometer per uur halen.”


Wie wat in het systeem ziet, kan kennismaken tijdens de Boostcamp van de Mobility & Transport Innovation Challenge Roermond op 18 mei. Daar kan je ook helpen om het idee echt van de grond te krijgen. Dan zal ook blijken of de Shweeb de winnaar wordt van de award die dan wordt uitgereikt. 

Het fietsmonorailconcept Shweeb.