Aandacht voor senioren en veiligheid in het verkeer

maandag 19 januari 2015
timer 2 min
De provincie Noord-Brabant heeft samen met een groot aantal maatschappelijke partners het derde actiejaar van de verkeersveiligheidscampagne 'Help Brabant mee op weg naar Nul verkeersdoden' gelanceerd. Met deze campagne willen de deelnemende overheden en organisaties weggebruikers bewuster maken van hun eigen rol in het verkeer. Nadat vorig jaar de jonge bestuurder centraal stond, krijgen in 2015 zestig plussers alle aandacht. Bij de kick-off tijdens de Seniorenexpo in Veldhoven werd het actieprogramma voor 2015 gepresenteerd onder de naam 'Wegwijs in Brabant'.

Naast fietsers en jongeren vallen de meeste dodelijke slachtoffers in het verkeer onder zestig plussers. In 2014 was 1 op de 3 dodelijke verkeersslachtoffers een weggebruiker van boven de zestig. Gedeputeerde en verkeersveiligheidsambassadeur Ruud van Heugten: “Ouderen zijn niet alleen fysiek kwetsbaarder dan jongere verkeersdeelnemers bij een gelijke botsing. Ook het gezichts-, gehoor- en reactievermogen nemen af waardoor het risico op ongevallen toeneemt. Zeker met het oog op de groeiende vergrijzing verdienen senioren dus alle aandacht. Met trainingen voor auto-, fiets- en scootmobielgebruik, 'Wegwijs in Brabant' en een community voor en door senioren willen we deze hele actieve doelgroep het komende jaar extra informeren en uitgedagen om na te denken over hun eigen verkeersveiligheid."

 

Denktank van senioren

De deelnemende overheden en organisaties als het KBO en VVN willen met deze campagne niet óver maar mét zestig plussers aandacht vragen voor verkeersveiligheid onder deze doelgroep. 'Wegwijs in Brabant' vormt daarom een team van senioren ambassadeurs die actief meedenken over acties en campagnemiddelen, deze testen en aanwezig zijn bij verkeersveiligheidsacties in Brabant om de campagneboodschap uit te dragen.



Campagne NUL Verkeersdoden Brabant

De campagne NUL Verkeersdoden Brabant is in 2012 van start gegaan om het bewustzijn van weggebruikers over hun eigen rol in het verkeer te vergroten. De campagne focust daarbij op de grootste risicogroepen in het verkeer: jongeren, fietsers en senioren. NUL verkeersdoden is te volgen via twitter @nvdbr en facebook/nulverkeersdodenbrabant en op www.nulverkeersdodenbrabant.nl.