Aantal deelauto's groeit sterk

donderdag 22 oktober 2015
timer 4 min
Het aantal deelauto's voor particulieren groeit sterk in Nederland. In het voorjaar van 2015 waren het er 14.352 en dat is 28 procent meer dan in 2014.

De groei in deelauto’s is het sterkst in de G4-steden. Gemeente Amsterdam heeft de meeste deelauto’s, gevolgd door gemeente Utrecht. Van alle deelauto-aanbieders heeft peer-to-peer-aanbieder SnappCar het grootste aandeel met 57 procent. Voor het eerst in het jaarlijks onderzoek zijn ook zakelijke deelauto’s meegeteld. Samen met deze categorie deelauto’s zijn er nu zelfs 16.617 deelauto’s in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van kennisplatform CROW-KpVV, dat donderdagochtend 22 oktober is gepubliceerd als editie ‘Autodelen’ in het Dashboard duurzame en slimme mobiliteit. 


Groei vooral in G4-gemeenten

Opnieuw is er een forse groei van het aantal deelauto’s. Ook in minder verstedelijkte gebieden neemt het aantal toe. De groei is het sterkst in de vier grote steden en is vooral te danken aan peer-2-peer-carsharing. Het aantal klassieke deelauto’s neemt niet toe. Ondanks de snelle groei is het aantal deelauto’s nog laag ten opzichte van het aantal personenauto’s in Nederland.


Gemeente Amsterdam meeste deelauto’s 

In nagenoeg alle gemeenten zijn een of meer deelauto’s te vinden. Sinds de introductie van een oneway deelautosysteem, is Terschelling de gemeente met de meeste deelauto’s per inwoner (1,4 per 100 inwoners). Amsterdam is de gemeente met de meeste deelauto’s: 2937, gevolgd door Utrecht met 1267 auto’s.

 

SnappCar grootste aanbod particuliere deelauto’s

SnappCar, een online community voor het huren of verhuren van particuliere auto’s, is wederom het meest gegroeid en heeft het grootste aanbod: 57 procent van alle deelauto’s. Greenwheels is de grootste aanbieder van deelauto’s die 24 uur per dag beschikbaar zijn. MyWheels biedt beide vormen van autodelen aan. 


Streven 2018: 100.000 deelauto’s

Om de groei van het aantal deelauto’s een impuls te geven, hebben onder meer aanbieders, leasebedrijven, gemeenten en het Rijk de handen ineengeslagen. Zij streven naar 100.000 deelauto’s in 2018. Ze willen ook de bekendheid van autodelen vergroten, kansen versterken en belemmeringen aanpakken. Om dit doel te halen, is een stevige groeiversnelling nodig. Er zijn veel nieuwe aanbieders die met nieuwe formules inspelen op de trend van delen. In 2014 zijn de gegevens van dertien aanbieders meegenomen in dit onderzoek. In maart 2015 zijn er 24 aanbieders meegenomen, inclusief aanbieders uit de zakelijke markt. En ondertussen zijn er nog meer nieuwe initiatieven van start gegaan.


Vormen van autodelen

Er zijn diverse vormen van autodelen. Een onderscheidend criterium is de vraag wie de auto bezit. Is er een aanbieder die de deelauto’s bezit, of is de auto in het bezit van de gebruiker, die de auto al dan niet via een platform deelt met anderen?

 

Aanbieders met vloot

•           Bij klassiek autodelen staan auto’s op een vaste plek.

•           Bij oneway carsharing kun je de deelauto ook voor enkele reizen gebruiken.

•           Zakelijke deelauto’s zijn speciaal bedoeld voor bedrijven en hun werknemers.

 

Gebruikers delen auto’s onderling

•           Bij peer-2-peer carsharing bieden particulieren hun auto voor verhuur aan in een online community.

•           Bij particulier autodelen delen buren of vrienden hun auto met elkaar.

 

Autodelen leidt tot 320 kilo minder CO2-uitstoot

Uit onderzoek door het Planbureau van de Leefomgeving blijkt dat autodelers per jaar 230 tot 320 kilo minder CO2 uitstoten dan autobezitters. Dat komt omdat zowel het autogebruik als het autobezit dalen, wanneer mensen gaan autodelen.


Bron: CROW

Het aantal deelauto's groeit sterk

Lees verder

Waterdichte afwerking voor parkeerdek Zeist

9 jul om 10:01 uur
Het parkeerdek bij appartementencomplex Laan van Vollenhove in Zeist was al jaren in slechte staat, waarbij…
Lees verder »

Samen ruimte maken voor fietsparkeren

7 jul om 10:24 uur
Om beter aan een veranderende marktvraag te kunnen voldoen, slaan BOERurban en Klaver Fietsparkeren de handen…
Lees verder »

Data heeft ook gevoel

3 jul om 10:47 uur
Parkeren is emotie! Keuzes over parkeerbeleid moet je niet maken op basis van emotie of onderbuikgevoel maar op…
Lees verder »

De Parkeermeneer: Data in tijden van Corona

3 jul om 09:44 uur
Het zijn rare tijden. Tenzij op korte termijn een vaccin wordt gevonden gaan die nog wel even duren. Het virus…
Lees verder »

Open parkeerdata belangrijk voor bereikbare en leefbare stad

30 jun om 09:45 uur
Het Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten (SHPV) en het ministerie van IenW hebben de handen ineengeslagen om…
Lees verder »

Stelling: Open parkeerdata heeft pas waarde als deze (nagenoeg) volledig is en altijd accuraat.

29 jun om 15:22 uur
Applicatiebouwers zijn pas geïnteresseerd in parkeerdata als deze compleet is en betrouwbaar. Zonder deze…
Lees verder »

Diemen: scanauto voor parkeerschijfcontrole

29 jun om 12:46 uur
Vanaf 1 augustus gaat een scanauto van EPS de parkeercontrole in Diemen verzorgen, waarbij handhaving in…
Lees verder »

Speedgate as a Service als oplossing voor Schiphol Express

26 jun om 11:21 uur
Op het logistieke centrum van Schiphol Express is het een komen en gaan van vrachtwagens, die snel en eenvoudig…
Lees verder »