Anders denken over mobiliteit

maandag 22 juni 2015
timer 3 min
Tot enkele jaren geleden was alleen de overheid verantwoordelijk voor bereikbaarheid. Maar de tijd verandert. De overheid legt nog steeds asfalt aan, maar zet meer en meer in op slimme mobiliteit. Structurele files staan er alleen tijdens de spits. Het verkeer verleiden meer te spreiden over de dag (of te kiezen voor een andere modaliteit) loont vaak meer dan asfalt aanleggen voor die 5 uren per dag, dat we er tegelijk gebruik van willen maken. De Verkeersonderneming werkt in de Rotterdamse regio al langer samen met andere overheden, het bedrijfsleven en inwoners, en startte vorig jaar de Marktplaats voor Mobiliteit. Hiermee kon onderzocht worden of marktpartijen (aanbieders van mobiliteitsdiensten) een businesscase kunnen maken van spitsmijdingen.

Drie overwegingen gingen vooraf aan deze aanbesteding:

  • Een meer faciliterende houding van de overheid
  • Zelfstandiger en mondiger worden van de burger
  • Benutten van de denkkracht en durfkracht van de markt

Keuzemogelijkheden

Mensen hebben diverse motivaties om met de auto in de spits te rijden. Daarom moet er ook een divers palet zijn aan alternatieven. Er moet wat te kiezen zijn, was de gedachte van De Verkeersonderneming. Wat voor de één een goed alternatief is, is dat niet voor de ander.  De Verkeersonderneming startte twee aanbestedingen. Maar was niet op zoek naar één winnaar, maar juist zoveel mogelijk. Om te zorgen voor die diversiteit/keuze mogelijkheden. En dat lukte. De Marktplaats voor Mobiliteit staat. Met meer dan dertig diensten. Subsidie krijgen ze niet. Mobiliteitsdiensten realiseren spitsmijdingen en voor iedere spitsmijding ontvangen ze co-financiering ( maximaal 50%). Realiseren ze geen spitsmijdingen, dan geldt: no cure no pay. En ook de co-financiering is eindig. Binnen drie jaar moeten de diensten op eigen benen kunnen staan. het blijft tenslotte wel gaan om ondernemerschap, we faciliteren maar nemen het niet over.

 

Omslag in denken

De Rotterdamse reiziger heeft nu een scala aan alternatieven. Apps, shuttlebusjes, vervoer over water, e-bikes, flexwerkplekken en wonen waar je werkt, er is voor ieder wat wils. Maar misschien nog wel belangrijker: er vindt een omslag plaats in het denken over mobiliteit en bereikbaarheid. Bedrijven zijn betrokken en denken na over mobiliteit van werknemers, inwoners denken bewuster na over alternatieven en mobiliteitsdiensten hebben business cases gevonden op spitsmijdingen.

 

Interview in Verkeer in Beeld

Gaat het allemaal van een leien dakje? Dat niet. Binnenkort geven Aernout van der Bend (directeur De Verkeersonderneming) en Hans Stevens (programmamanager én bedenker van het concept) een interview aan Verkeer in Beeld en vertellen zij over de resultaten én de leerpunten. Het magazine verschijnt 25 september, maar is 15 september al verkrijgbaar in de online Bibliotheek. Word nu Lid!

 

‘Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm’