Automotive Campus Helmond opent waterstoftankstation

maandag 2 december 2013
timer 3 min
AutomotiveCampusNL beschikt sinds kort over een waterstoftankstation, en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het ontwikkelen van emissievrij vervoer in 2025. Het nieuwe station, eigendom van WaterstofNet, is het resultaat van samenwerking binnen het Europese Interreg IV-programma Vlaanderen-Nederland.

Automotive Campus Helmond opent waterstoftankstation

700 Bar


Het station biedt de waterstof vooralsnog aan bij een druk van 350 bar, waarbij nieuwe prototypes van een waterstofbus en -vuilniswagen uitgebreid getest zullen worden. Binnen enkele maanden wordt de druk aan de pomp opgevoerd tot 700 bar, wat het station ook geschikt maakt voor toekomstige personenauto's op waterstof.

Europese ambities


De Helmondse installatie past in de Europese ambities om waterstof een prominentere plaats te geven in het streven naar emissievrij vervoer en transport. Ook de Provincie Noord-Brabant ondersteunt - onder meer via de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) - de ontwikkelingen op dat gebied, zeker gezien de ambitie om bussen binnen het openbaar vervoer in 2025 emissieloos te laten rijden.

Waterstofregio Vlaanderen-Zuid-Nederland

Ballast Nedam en het Vlaamse Hydrogenics bouwden het nieuwe tankstation dat Ballast Nedam de komende twee jaar zal onderhouden. Opdrachtgever WaterstofNet wil Zuid-Nederland en Vlaanderen tot een toonaangevende waterstofregio binnen Europa maken. Binnen dat kader ontwikkelt WaterstofNet met steun van de Nederlandse en de Vlaamse overheid, de provincies Noord-Brabant, Zeeland en Limburg en partners uit het bedrijfsleven en het onderwijs concrete marktoplossingen die een grootschaliger gebruik van de duurzame brandstof dichterbij brengen. 

Blij


AutomotiveCampus NL is blij met de komst van het tankstation. 'Vanwege de aanwezige kennis en bedrijvigheid is het een perfecte locatie voor dit station en wordt de campus alleen maar aantrekkelijker voor bedrijven die zich bezighouden met waterstoftechnologie', stelt Fred Welschen, directeur AutomotiveNl. Ook Adwin Martens, directeur van initiatiefnemer WaterstofNet, ziet de opening als 'een belangrijke stap naar het ontwikkelen van Helmond als een toonaangevend innovatiepunt voor automotive toepassingen rond waterstof, niet alleen voor Noord-Brabant, maar zelfs voor de regio Benelux en Noordrijn-Westfalen. 

Conceptbus VDL Bus & Coach

Voor het Brabantse VDL Bus & Coach draagt het station bij aan de ontwikkeling van een bus met een nieuw ontwikkeld modulair concept, wat een perspectief biedt om een stuk goedkoper te zijn dan de huidige brandstofcelbussen. 'Om waterstof voor een brede markt aantrekkelijk te maken is het zaak dat de kostprijs van een dergelijk voertuig en de brandstofkosten omlaag gaan, legt manager public transport Alex de Jong uit. 'Een waterstofbus kost momenteel circa 1 miljoen euro, flink meer dan een elektrische bus die bijna een half miljoen kost of een traditionele stadsbus waarvoor gemiddeld zo'n 250.000 euro betaald moet worden. De andere uitdaging is het verlagen van de kosten voor waterstof als brandstof.'