In de Omgevingswet is een verplichting opgenomen voor gemeenten en waterschappen om de geluidsbelasting op lokale wegen te monitoren: de BasisGeluidEmissie (BGE). Vanaf 2026 moet de geluidemissie inzichtelijk worden gemaakt van wegen met een intensiteit van meer dan 2.500 voertuigen per etmaal. “Als antwoord hierop hebben we in samenwerking met de gemeente Den Haag de Lokale Verkeersmonitor gemaakt”, vertelt Rutger Verschelling van Antea Group.
De Lokale Verkeersmonitor biedt snel inzicht in nauwkeurige verkeersintensiteiten
Het is een tool, een kaart, waarbij tot wel 12 verschillende bronnen worden gecombineerd. Hiermee is het mogelijk berekeningen te maken van de verkeersintensiteit op straatniveau. “Zo maken we enerzijds gebruik van het verkeersmodel als basis. Verder gebruiken we openbare bronnen, zoals data van het Nationaal Wegenbestand (NWB) en data over het openbaar vervoer. En belangrijk zijn tellingen, zoals verkeerslichten- en wegvaktellingen”, aldus Verschelling. “We hebben heel wat validaties gedaan om aan te tonen dat de methodiek gedetailleerde en betrouwbare resultaten geeft. Het was een echte samenwerking.”
Nodig: nauwgezette verkeerscijfers
De Lokale Verkeersmonitor is allereerst ontwikkeld als antwoord op de BGE in de Omgevingswet; tegelijkertijd is het bruikbaar als monitoringsinstrument. Het verkeersmodel kan namelijk niet altijd een goede inschatting geven voor de relatief kleine wegen, maar nauwgezette cijfers zijn hierbij echter wel nodig voor de geluidsberekeningen. “Gemeenten en waterschappen kunnen zo de periodieke monitoring met gedegen cijfers onderbouwen, en een valide methodiek gebruiken die tot nauwkeurigere resultaten komt dan de afzonderlijke bronnen op zich”, gaat hij verder. Het tweede doel is om het reguliere werk van verkeerskundigen bij bijvoorbeeld gemeenten te ondersteunen. “Zij kunnen hiermee snel en gemakkelijk allerlei vragen beantwoorden, omdat meerdere bronnen tot één waarde voor de verkeersintensiteit worden gecombineerd.” Miranca Seehöfer van de gemeente Den Haag, vult aan: “De tool scheelt ons enorm veel werk, want het versnelt het rekenproces van verkeerskundigen om input te krijgen voor geluidsbelastingberekeningen. Er wordt een kaart gemaakt voor het huidige jaar en een prognose voor 10 jaar later. Deze kaarten worden jaarlijks geactualiseerd.”
Breed inzetbaar hulpmiddel
Samen met de gemeente Rotterdam en de Topsector Logistiek wordt onderzocht hoe data over bouwverkeer en andere stadslogistiek toegevoegd kan worden. “Het gaat dan om afvalverzameling, pakketbezorging, levering van versproducten, etc. En hoe ga je ervoor zorgen dat het projectgebonden bouwverkeer geen hinder geeft, en dat het met beperktere emissies gebeurt?”, zegt Verschelling. Hij ziet ook mogelijke andere toepassingen: “Door informatie over de wegvakbelasting, weet je beter wanneer er onderhoud nodig is. Of parkeren: je krijgt inzicht in de verkeersstromen in je wijk. De
Lokale Verkeersmonitor is een breed inzetbaar middel voor de monitoringstaken van een verkeerskundige.”