Betonnen fietspaden in Haaren

maandag 16 november 2009
timer 2 min
De gemeente Haaren (Noord-Brabant) heeft afgelopen jaar haar fietspadenplan uitgevoerd. De oude tegelverharding is vervangen door een betonverharding. Met de vervanging van de tegels naar beton is het comfort voor de fietsers sterk verbeterd en zijn de onderhoudskosten aanzienlijk verlaagd.  
Betonnen fietspaden in Haaren

Gekozen voor beton


De fietspaden liggen in het buitengebied van Haaren, aan beide zijde van de rijbaan. Het betreft verschillende trajecten met een totale lengte van circa 22 km. Bij de keuze voor een nieuwe verharding is een afweging gemaakt tussen tegels, asfalt en beton. Met het oog op de onderhoudskosten is de tegelverharding afgevallen. De kosten voor asfalt of beton bleken elkaar niet veel te ontlopen. Gezien de beperkte afstand tussen de fietspaden en de bomen is, met de kans op wortelopdruk, gekozen voor betonverharding.

Risicoafweging gemaakt


Met de nuts bedrijven is een risicoafweging gemaakt voor calamiteiten. Met zowel het waterleiding- als het elektriciteitsbedrijf is overeengekomen dat ingeval van calamiteiten binnen zeer korte tijd een strook beton kan worden uitgezaagd, de storing verholpen en de verharding tijdelijk dichtgezet. Nadien brengt de aannemer opnieuw beton aan.

Kostenbesparing


Door het vervangen van de tegelverharding door beton wordt in de toekomst bespaard op onderhoudskosten. De gemeente Haaren heeft de onderhoudskosten voor tegel-, asfalt- en betonverharding voor de aankomende 50 jaar doorgerekend. Hieruit blijkt dat op lange termijn een betonverharding (aanleg en onderhoud) het meest voordelig is. Op basis van deze berekening zijn de onderhoudskosten voor de tegelverharding voor de komende jaren naar voren gehaald.

Fietscomfort


Omdat het vervangen van de verharding door beton een grote verbetering van het fietscomfort oplevert wordt er een financiële bijdrage door de provincie Noord-Brabant geleverd. De onderhoudskosten voor de komende jaren en de subsidie dekken de kosten voor het aanleggen van de betonfietspaden inclusief onderhoud voor 15 jaar. Hiermee levert het project op langere termijn een financiële besparing op waarbij een grote kwalitatieve verbeteringsslag binnen het fietsnetwerk wordt behaald.

Tekst: Roel Koenraad - Exante

 

Lees verder

Interactieve kaartviewer schetst de optimale zero-emissiezone

4 mrt om 10:21 uur
Een slimme innovatie op het juiste moment: een interactieve weergave die helpt bij het bepalen van een in 2025…
Lees verder »

Veranderende steden door infrastructuur en mobiliteit

24 feb om 11:28 uur
Stedelijke ontwikkeling, infrastructuur en mobiliteit zijn nauw met elkaar verbonden. De verbinding tussen woon-…
Lees verder »

Mooiste rotonde van Nederland ademt groen

5 feb om 12:06 uur
De kleurrijke rotonde in het Noord-Hollandse dorp Warmerhuizen is uitgeroepen tot de Mooiste Rotonde van Nederland…
Lees verder »

Duurzaamheid hoog in het vaandel

7 jan om 10:27 uur
Valmont is leverancier van diverse soorten masten. “Stalen, aluminium en zelfs houten masten”, vertelt Jos Bergh,…
Lees verder »

Veilige oplossingen voor elk oversteekpunt

5 jan om 08:55 uur
De installaties van Traffic-Care staan bekend als betrouwbaar en degelijk. Zo ook in Lemiers, waar het bedrijf…
Lees verder »

Voorkom verrassingen

15 dec 2020
“Infrastructuur is een middel om gedrag te sturen”, stellen Matthijs van Orsouw en Kirsten van Merwijk van XTNT. “…
Lees verder »

De huiselijkheid van een mega-parkeergarage

14 dec 2020
Geen imponerende innovaties maar ‘goede samenwerking’ en hoge eisen aan ‘warmte en gastvrijheid’ brachten ‘het…
Lees verder »

16 december: online RESOLVE-conferentie

8 dec 2020
Op 16 december 2020 organiseert het Interreg Europe-project RESOLVE de laatste online conferentie om de resultaten…
Lees verder »