Bufferzones voor vrachtwagens om logistieke drukte te verminderen

maandag 8 april 2019
timer 2 min
De steden groeien dicht, parkeren wordt steeds duurder en er ontstaan allerlei problemen voor en door stadslogistiek. Hoe zorgen we ervoor dat er minder conflicten ontstaan tussen het logistieke verkeer en overige weggebruikers in de stad. Aan het woord Lóri Tavasszy, professor Vracht en Logistiek aan de TU Delft.

De professor ziet een combinatie van factoren als oorzaak van de drukte in binnensteden. Slimme oplossingen kunnen helpen dit probleem te verminderen. “Het is nu dweilen met de kraan open. Juist de combinatie van mensen die de stad in willen, en de logistiek die spullen komt brengen of halen zorgt voor verkeersdrukte in de stad”, zegt Tavasszy.

Bufferzones

Tavasszy pleit voor meer onderzoek naar mogelijke oplossingen. Vrachtwagens en bestelbusjes hebben geregeld te maken met het feit dat laadplekken bezet zijn. “Wat ze vervolgens vaak doen is rondjes rijden door de stad totdat de laadplek weer beschikbaar is. Dat geeft zowel ergernis voor de vrachtwagenchauffeur, als voor het overige verkeer. Bufferzones voor vrachtwagens, een plek waar ze tijdelijk kunnen staan, kunnen dan uitkomst bieden.”

Tavasszy zou eigenlijk nog wel een stap verder willen gaan. “Is het mogelijk om vanaf de bufferzones winkels te bevoorraden met robots of te voet”, vraagt hij zich hardop af. “Er moet dan rekening gehouden worden met de looproutes. Hoe vullen we dit praktisch gezien in? De haalbaarheid hiervan is goed om te onderzoeken.”

Beprijzen tijdvenster in de stad

Om het vele vrachtverkeer in de stad te verminderen, denkt Tavasszy dat het goed is om tijdsloten in de stad te beprijzen. “Onrechtmatig gebruik wordt zo ontmoedigd. Bedrijven moeten dan boeken of reserveren voor een tijdslot.”

Het hele interview met onder andere Lóri Tavasszy verschijnt in PARKEER24 nummer 2, april 2019. Dit nummer, met als thema last mile en parkeren, wordt het eerste digitale magazine van PARKEER24. Meld je gratis aan voor de nieuwsbrief van PARKEER24 en ontvang het magazine in je mailbox.  

Lees verder

ParkeerWekker voorkomt parkeerboete door scanauto

15 sep om 14:36 uur
Waar de markt handig inspeelde op mobiele snelheidsradars door middel van radardetectoren, speelt de Amsterdamse…
Lees verder »

Schiedam krijgt eerste houten parkeergarage van Nederland

15 sep om 10:41 uur
Continental Car Parks ontwikkelt volgend jaar de eerste houten parkeergarage van Nederland in Schiedam. Daarnaast…
Lees verder »

Amsterdam plaatst meer Parkeer en Loop-palen

26 aug om 14:19 uur
In Amsterdam zijn 'P+L'-palen geplaatst: Parkeer en Loop, als alternatief voor bijvoorbeeld de 'Park & Ride'.…
Lees verder »

Parkmobile maakt vinden van parkeerplek eenvoudiger

18 aug om 09:50 uur
Parkmobile introduceert 'Find & Park' in Amsterdam. Met de nieuwe mogelijkheid wordt het eenvoudiger om een…
Lees verder »

Parkeergarage Noord-Brabants ziekenhuis kan weer jaren mee

13 aug om 11:43 uur
Voor twee renovaties van een ziekenhuis in Noord-Brabant heeft Triflex producten en systemen geleverd. In 2018…
Lees verder »

Vijftien Rotterdamse parkeergarages beschikbaar via Parkmobile

13 aug om 10:54 uur
Vijftien Rotterdamse parkeergarages met ruim 6.300 parkeerplaatsen zijn sinds 1 augustus toegankelijk via de…
Lees verder »

Herontwikkeling historische Fenixloodsen

10 aug om 15:17 uur
Een uniek en historisch bouwwerk in Rotterdam: De Fenixloodsen. Wonen aan het water met een prachtig uitzicht, in…
Lees verder »

Utrecht verlaagt tarieven vier P+R-garages

23 jul om 10:34 uur
De gemeente Utrecht verlaagt per 1 september de tarieven van vier P+R-voorzieningen. Gebruikers kunnen hier voor 2…
Lees verder »