Duinviaducten voor Maasvlakte II

vrijdag 19 maart 2010
timer 2 min
De Tweede Maasvlakte zal vanaf 2012 worden ontsloten door vier zogeheten duinviaducten. Deze bouwwerken bevinden zich op de N15, precies op de grens tussen het havengebied en het duinlandschap van de kustzone. Port of Rotterdam heeft Zwarts & Jansma architecten opdracht gegeven tot het ontwerp van de nieuwe viaducten.
Duinviaducten voor Maasvlakte II

 

Maasvlakte II


De aanleg van de Tweede Maasvlakte ligt strak op schema. Ruim een kwart van het zand ligt er inmiddels, waardoor een drie kilometer lang eiland en een ruim vier kilometer lang schiereiland zijn ontstaan in de Noordzee. Belangrijke mijlpalen zijn de aanleg van de zeewering en de infrastructuur die het nieuwe haventerrein straks aansluit op de bestaande haveninfrastructuur. Met deze projecten is een half miljard gemoeid. Hiervoor wordt onder meer begonnen met de bouw van een eerste viaduct waar de N15 het schiereiland op loopt. Op het schiereiland zullen over de N15 vier duinviaducten worden aangelegd. 

 \"overzicht.jpg\"\"onderlangs.jpg\"

 

 

 

Ontwerp


Het architectenbureau Zwarts&Jansma zegt over hun ontwerp voor de duinviaducten: “Het ontwerp pakt de specifieke kenmerken van zowel het duinlandschap als het havengebied. De N15, die de Tweede Maasvlakte ontsluit, lijkt bij de knooppunten zelf te zijn ingegraven in de duinen. De keerwanden refereren met hun organische vorm naar het duinlandschap, terwijl de bruggen en viaducten met hun robuuste en industriële vorm knipogen naar het havengebied. Ook de kleurstelling van het gepigmenteerde beton benadrukt het contrast: de keerwanden zijn uitgevoerd in wit beton, terwijl de bruggen donkergrijs zijn.”

\"keerwand.jpg\"\"duinviaductover_spoor.jpg\"