Eerste toepassing energiezuinig asfalt geslaagd

maandag 29 november 2010
timer 3 min
Op dinsdag 16 november is op de N314 bij Zutphen voor het eerst in Nederland met succes een energiezuinig geproduceerd Zeer Open AsfaltBeton (ZOAB) aangebracht.  De proef is een samenwerking tussen BAM Wegen, Provincie Gelderland en Rijkswaterstaat. 
Eerste toepassing energiezuinig asfalt geslaagd

 

Combinatie


Het nieuwe asfaltmengsel combineert de voordelen van ZOAB met die van Laag Energie AsfaltBeton (LEAB). Laag Energie ZOAB wordt bij 105 ºC geproduceerd terwijl normaal ZOAB geproduceerd wordt bij een temperatuur van 150 ºC. De primeur van de pilot op de N314 bij Zutphen is voor zover nu bekend uitstekend geslaagd. Het produceren ging uitstekend en de verwerking door de asfaltploeg verliep naar volle tevredenheid in het bijzijn van de technologen van BAM Wegen. Bovendien is het eindproduct niet met het blote oog van echte ZOAB te onderscheiden. Talloze boorkernen en proefplaten uit het werk zijn naar het laboratorium van BAM Wegen gebracht waar een scala aan onderzoeken op het materiaal wordt  losgelaten. De resultaten hiervan komen binnenkort beschikbaar.

Lage temperatuur asfalt - LEAB


Al jaren wordt bij congressen en symposia aandacht besteed aan koude technieken om asfalt te produceren en te verwerken. Zeker de laatste tijd is dit vanwege de aandacht voor het klimaat (energie en CO2-reductie) een ontwikkeling die wereldwijd gevolgd wordt. BAM Wegen heeft internationale aandacht uit bijvoorbeeld Japan en Zuid Afrika voor het door BAM Wegen ontwikkelde LEAB-mengsel. BAM heeft dan ook in de laatste drie jaar al meer dan 100.000 ton LEAB met succes aangebracht op de Nederlandse wegen. Bij LEAB wordt het asfalt bij de productie gemengd op 110ºC. Dit is ruim 70ºC lager dan bij normaal asfaltbeton en 45ºC lager dan bij normaal ZOAB. Deze lagere temperatuur betekent een aanzienlijke energiebesparing en CO2-reductie bij de asfaltproductie. Op 14 november jl. is door BAM Wegen voor het eerst in Nederland maar ook in de rest van de wereld, Laag Energie ZOAB toegepast. Vanwege de gewenste geluidsreductie en waterafvoerende eigenschappen, gecombineerd met de wens tot het realiseren van een zo lang mogelijke levensduur is ZOAB het meest kritische en ingewikkelde asfaltmengsel wat we in de Nederlandse wegenbouwpraktijk kennen. De stelling van BAM Wegen is: 'als we ZOAB kunnen produceren bij 110ºC, dan kunnen we alles op een lage temperatuur produceren!'

LEAB op de Nederlandse wegen


Bij Zutphen is voor het eerst ZOAB/LEAB geproduceerd bij een temperatuur van 105 graden en verwerkt in een wegvak dat door verkeer wordt bereden. Hierbij is circa 25% energie en CO2 bespaard ten opzichte van een normale deklaag van ZOAB. LEAB past hiermee uitstekend in de duurzaamheidsambities van BAM Wegen, de Provincie Gelderland en Rijkswaterstaat en vele Nederlandse Gemeenten. Het toepassen van LEAB betekent dat het mogelijk is energie- en CO2-uitstoot besparingen te realiseren in het reguliere.
Als voorbeeld: bij het vervangen van de deklaag van de A12 tussen Arnhem en Utrecht met LEAB kan een kwart miljoen kubieke meter gas worden bespaard. Dit staat ongeveer gelijk aan het gemiddelde jaarverbruik van circa 170 huishoudens.

Meer informatie:


Marco Oosterveld, Adviseur Wegen, BAM Wegen Technologie & Ontwikkeling: M.Oosterveld@bamwegen.nl
Remy van den Beemt, Hoofd Laboratorium, BAM Wegen Technologie & Ontwikkeling: R.vanden.Beemt@bamwegen.nl

Lees ook: 'Stil en milieuvriendelijk asfalt'
 

Terug naar overzicht nieuws >>>